Microsoft Build 2016: най-интересното от ежегодната конференция за разработчици

msft-build16-splash-rev

Въпреки че е насочен основно към разработчиците на софтуер, Microsoft Build е важно събитие за всеки Windows потребител. Иначе казано – за по-голямата част от хората, използващи РС и притежателите на Xbox One. Тазгодишният Build не прави изключение и беше белязан от редица изключително интересни анонси, които очертаха бъдещето на Windows платформата и плановете на компанията за идните месеци. Ето накратко най-интересното от дискутираните теми.

 
УСПЕХЪТ НА WINDOWS 10

 

Win 10 Success
Разбира се, на старта на конференцията Microsoft не пропуснаха да се похвалят с фантастичния ръст, реализиран от новата им операционна система. По данни на компанията до края на миналата година, след само четири месечно присъствие на пазара, Windows 10 е бил инсталиран на над 200 милиона компютърни устройства, а към настоящия момент тази цифра вече надхвърля 270 милиона. Разбира се, този успех до известна степен се дължи на традиционния ръст в обема на РС продажбите през сезона на коледните и новогодишните празници, както и на леко грубата тактика за лансиране на Windows 10, прилагана от Microsoft. Въпреки това цитираните цифри са впечатляващи и отреждат на Windows 10 завидното място на най-бързорастящата версия на операционната система в историята на компанията.

 
ANNIVERSARY UPDATE

 

windows-10-update-anniversary
Другата голяма Build новина, свързана с Windows 10, се отнасяше до следващия голям ъпдейт за операционната система. До момента той беше известен с кодовото си наименование Redstone, но официалното му име се оказва с една идея по-тривиално: Windows 10 Anniversary Update – намек, че той ще е наличен някъде около 29 юли, т.е. при навършване една година от старта на новата ОС. Microsoft не изпаднаха в детайли относно всички новости, които ще включва Anniversary Update, но все пак показаха някои от тях. Една от най-интересните демонстрации беше новата Windows Ink функционалност, която ще позволи на операционната система да разпознава и да борави много по-умело с ръкописен текст, в това число и ръчни записки със стилус, разпознаване на въведен на ръка текст и други. Добра новина са и разширените възможности на Windows Hello, които ще позволят използването на биометрична идентификация в Windows Store и Microsoft Edge среда. Иначе казано, скоро Windows ще разполага с вграден мениджър за пароли, базиран на Hello, благодарение на което идентификацията в различни сайтове и в магазина за приложения няма да изисква ръчно въвеждане на текстови пароли – само бързо лицево сканиране. Новост ще е и въвеждането на универсална платформа за Windows приложения, което също ще стане с Anniversary Update, при това едновременно за всички Windows 10 базирани компютри и Xbox One.

 

windowHomeForDevelopers1-560x315
Голяма изненада беше и новината, че с ъпдейта Windows ще предложи и поддръжка за прословутия Unix/Linux Bash команден интерфейс – при това говорим за нативна поддръжка, а не за емулация или поддръжка в среда на виртуална машина. Тази възможност идва благодарение на тясното сътрудничество между Microsoft и Canonnical – компанията, която разработва и поддържа една от най-популярните съвременни Linux дистрибуции – Ubuntu. Подобна функционалност загатва за още по-сериозно обвързване между двете популярни РС операционни системи и осигуряване на истинска междуплатформена поддръжка за в бъдеще – нещо немислимо доскоро заради непробиваемата конкурентна стена между Linux и Windows.

 
WINDOWS STORE СРЕЩУ STEAM

 

MS_SURFACE_APPS
Отскоро Microsoft стартираха нова инициатива за дигитално разпространение на гейм заглавия, която отчасти е свързана с намеренията им за осигуряване на междуплатформена съвместимост между Windows и Xbox One. В бъдеще компанията възнамерява да предложи още по-добра поддръжка и разширена функционалност за своя Windows Store магазин за приложения. В момента игрите, закупени през него, страдат от редица недостатъци и ограничения в сравнение с конкурентни услуги като например мегапопулярния Steam. Например те не могат да се стартират в прозорец на цял екран (Full Screen mode) и работят само в прозорец без рамка (Borderless Window). Отделно не предлагат опция за изключване на функцията за вертикална синхронизация (V-Sync), нито поддръжка на технологиите за адаптивно синхронизиране G-Sync и FreeSync. В момента компанията работи усилено за отстраняване на тези слабости и в скоро време ще предложи още и поддръжка за приложения като FRAPS, позволяващи измерване броя кадри за секунди в реално време и запис на видео от реален геймплей. Предстои добавянето и на опции като възможности за покупка на пакети от игри, допълнително съдържание за сваляне, предварителна поръчка на заглавия и други. Иначе казано – Windows Store има амбицията да се превърне в достоен конкурент на Steam, Origin, UPlay и GOG – поне що се отнася до гейм секцията си.

 

1M0r8ub
Microsoft също така възнамеряват да предложат на разработчиците нов комплект инструменти, позволяващи лесна трансформация на всяко Win32 приложение (в това число и игри) в Universal Windows Platform апликации с поддръжка на Live Tiles (анимирани плочки), опции за автоматичен ъпдейт през Windows Store и други. От компанията се похвалиха, че много техни партньори, като Facebook например вече са се възползвали от тези възможности и съвсем скоро ще предложат нови версии на приложенията си, които да изпълняват изискванията на UWP, т.е. да предлагат унифицирано потребителско преживяване независимо от платформата, на която са стартирани: лаптоп, настолно РС, таблет, смартфон. Стига, разбира се, да говорим за Windows 10 базирано устройство.

 
HOLOLENS СА ГОТОВИ ДА ПРЕВЗЕМАТ СВЕТА

 

hololens-clicker
Друга голяма новина от последния Build е свързана с изключително интересната платформа за добавена реалност на компанията. HoloLens излизат от фазата на прототип и вече са налични във версия, предназначена за разработчици. Разбира се, цената на първите HoloLens комплекти не е по-джоба на всеки – те ще са налични за 3000 долара, а предварителната заявка явно ще става само с покани – поне засега.

 
CORTANA ПОУМНЯВА

 

o.aolcdn.com
Очевидно идеята на Microsoft за гласово управление не е просто екзотично хрумване, а дългосрочен план. В рамките на презентацията си изпълнителният директор на компанията Сатя Надела дори говори за „разговорите като платформа“ и сподели амбициите на Microsoft в това отношение. Те включват възможност в недалечно бъдеще да можете да „разговаряте“ все по-свободно с всички ваши Windows устройства, които ще могат да разбират дори доста сложни контекстуални команди. Разбира се, гласовият асистент Cortana ще играе централна роля в този процес, а демонстрациите на бъдещите възможности, които тя ще предложи, наистина бяха много впечатляващи. В една от тях например Маркъс Аш – продуктов мениджър на отдела, занимаващ се с разработка на Cortana, поиска от нея „да изпрати на [колега] PowerPoint презентацията, по която е работил предната вечер“. Тази привидно проста команда всъщност изисква доста комплексни възможности за възприемане и интерпретация: Cortana трябва правилно да идентифицира получателя на файла, който се изпраща (колегата), да разпознае конкретната PowerPoint презентация и да установи най-актуалната записана версия, т.е. тази, по която е работено последно (предната вечер). Друга също толкова привидно проста команда: „Кой магазин за играчки посетих по време на миналогодишния Build”, пък изисква от асистента да борави правилно с геолокационни етикети и да използва интелигентно данните от GPS модула на устройството, за да определи с точност положението на собственика му в рамките на посочения период.
В развитие на цялата идея за естественото гласово общуване с всички Windows устройства Microsoft обявиха, че възнамеряват да интегрират чат ботове с различна функционалност в бъдещите версии на Skype. Това ще ви позволи например да се свържете със Skype ИИ бот онлайн и да уговорите резервация в хотел изцяло без намеса на човешки служител – идея, която доскоро изглеждаше като сценарий от научнофантастичен роман.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *