CES 2016 – технологии от бъдещето. Най-интересното на мегаекспото в Лас Вегас

p2

Трябва да признаем едно – тазгодишният CES (Consumer Electronics Show) изглеждаше толкова бляскаво впечатляващ, че ако култовият Емет „Док“ Браун беше паркирал ДеЛориън-а си пред някоя от изложбените зали в Лас Вегас, наистина щеше да реши, че е пристигнал в бъдещето.
Не че през цялата си близо половинвековна история мегаекспото не е имало силни издания – просто през тази година на него си дадоха среща някои изумително футуристични технологични тенденции, достойни за епизод от Star Trek или сякаш излезли от лабораториите на Тони Старк.
Смятате, че преувеличаваме? Ако е така, прегледайте краткия списък, който сме ви подготвили. В него ще откриете високотехнологичните иновации, показани в рамките на CES 2016, които ни направиха най-силно впечатление.

 

OLED ЗА ВСИЧКИ

 

HP Spectre x360-1-970-80
На тази изключително интересна тенденция вече обърнахме специално внимание в отделен материал, затова няма да се спираме подробно на нея. Самият факт, че OLED технологията най-после има изгледи да стане масова и да започне постепенно да измества добрите стари LCD/LED матрици, макар на пръв поглед да не изглежда революционна, е изключително важна стъпка напред – особено що се отнася до сегмента на лаптопите и хибридите от нова генерация. Причините за това са няколко. На първо място, OLED панелите предлагат значително по-добро качество на изображение от традиционните TFT матрици. Второ, те предлагат значително по-гъвкави възможности за използване – LG например показаха прототип на OLED дисплей, който се сгъва и може да се навие на руло, подобно на лист обикновена хартия. На трето, OLED дисплеите предлагат по-добра енергоефективност от класическите LCD матрици, макар че това е валидно при определени сценарии. В крайна сметка благодарение на прехода към OLED екрани през следващите няколко години ще видим още по-тънки и леки преносими компютри, предлагащи изображения с изключително качество и (вероятно) подобрен живот на батерията.

 

ГЕЙМЪРСКИ ЛАПТОПИ БЕЗ МОЩНА ВИДЕОКАРТА?

 

images
Изключително интересна идея, която витае от известно време в лаптоп средите и за която също е ставало дума. На тазгодишния CES обаче вероятно за пръв път я видяхме осъществена, като най-яркият пример за плюсовете й вероятно е новият Razer Blade Stealth – първият по рода си геймърски… ултрабук. Да, правилно сте прочели – това е супер тънък и лек лаптоп, който разчита на вграденото в централния си процесор видео ядро. Как тогава ще се справи с ненаситно жадните за графична мощ съвременни игрални заглавия? Много просто – с помощта на Razer Core – външен адаптер, позволяващ добавяне на произволна десктоп видеокарта към ултрабука. Връзката между лаптопа и Core се осъществява с помощта на Thunderbolt 3 интерфейс, но за момента не е ясно как Razer са решили проблема с пиковата пропускателна способност. Ако се окаже, че решението им е достатъчно ефикасно, това би означавало, че подобна конфигурация е възможна за всеки лаптоп, разполагащ с Thunderbolt 3 порт – т.е. практически всяко мобилно РС, произведено през 2016.
Тази идея, разбира се, не е нова – още през миналата година видяхме Dell Alienware серия и предназначения за нея Graphics Amplifier. Той обаче използваше специален графичен интерфейс, осигуряващ значително по-висок пропускателен капацитет, отколкото предлага Thunderbolt 3. Именно поради тази причина Graphics Amplifier е съвместим единствено с ограничен кръг Dell модели, създадени да бъдат използвани с него.
Подобна комбинация показаха и MSI с техния  GS30 Shadow – лаптоп, предлаган в комплект със специално разработен док, в който можете да инсталирате произволна външна видеокарта. Свързването между двата модула обаче отново разчита на супер бързия PCI Express интерфейс, който използват и всички съвременни настолни графични адаптери.
Сходен продукт демонстрираха и Asus. Тяхната XG Station 2 позволява добавяне на външна видеокарта към всеки съвместим лаптоп или настолно РС, но подобно на Razer, от компанията твърдят, че за това е достатъчно наличието на свободен Thunderbolt 3 (USB Type-C) порт за връзка. Подробности обаче не се съобщават, така че тепърва ще видим доколко тази идея е действително жизнеспособна.
ГОДИНАТА НА ВИРТУАЛНАТА РЕАЛНОСТ

 

riftblogpierre1
Когато преди 4 години се заговори (отново) за VR, много анализатори напомниха (и съвсем правилно), че тази технология веднъж вече се опита да произведе революция и се провали с гръм и трясък през 90-те. И докато нещата се свеждаха само до интересния но екзотичен Oculus Rift проект, скептицизмът относно второто VR пришествие изглеждаше съвсем оправдан. Последвалата сделка с Facebook обаче беше изненада за всички и определено раздвижи сериозно нещата около темата „виртуална реалност“. Последваха аналогични проекти на Sony, Samsung, Microsoft, Valve и HTC, всеки един от които дава основание да се твърди, че през 2016 и идните години Oculus няма да остане „самотната птичка“ със скромни до нулеви шансове да доведе нова VR пролет.
Дали и доколко тази идея ще е успешна (този път), тепърва предстои да видим – първите пукнатини в стройната VR мечта на Марк Зукърбърг и компания вече се появиха с анонса на доста солените цени на първата вълна Oculus комплекти, които в Европа ще се предлагат за баснословните 740 евро. След тях обаче се задават поне още 3 многообещаващи VR/AR (augmented reality) продукта, зад които стоят водещи хай тек компании, които нямат навика да инвестират в предварително обречени на неуспех проекти.

 

riftblogcomplete.1
Така или иначе до края на 2016 нещата вече ще са започнали да придобиват форма и цвят в бляскавия свят на виртуалната реалност, а особено ключова роля за бъдещия успех (или провал) на новата технология вероятно ще изиграе предстоящото геймърско мегаекспо Е3. Ако на него видим достатъчно много и достатъчно впечатляващо VR/AR съдържание, кой знае – може скоро добрите, стари 2D компютърни монитори да станат излишни и всички ние да бродим „на живо“ в реалистично моделирани виртуални светове.
САМОУПРАВЛЯВАЩИТЕ СЕ АВТОМОБИЛИ

 

ces-drive-px-2-square
В тази идея, която се върти от известно време в технологичните среди, много от по-параноично настроените потребители съзряха първите искрици на бъдещия Бунт на машините, последван от апокалиптичните сцени, които сме свикнали да свързваме с филми като „Терминатор“. Коли, които се движат сами? Изцяло автономно? Без човека намеса? Стъпката до демоничния Скайнет е една и малка! Тръбят техно скептиците.
Действителността както винаги е доста по-различна. Засега концептите за самоуправляващи се автомобили са именно това – само концепти, прототипи от първа генерация, които изглеждат безспорно впечатляващо и доказват колко далеч са стигнали модерните технологии. Отвъд това обаче тази идея трябва да извърви още дълъг път, преди да видим автономни коли по улиците без човек зад волана.
Все пак началото вече е поставено и вероятно най-яркото CES доказателство за това беше показаният от NVIDIA супер компютър Drive PX 2. Той е предназначен за вграждане в самоуправляващите се автомобили на бъдещето, а характеристиките му са, меко казано, впечатляващи: два 12-ядрени Tegra процесора от следващо поколение в комбинация с два дискретни GPU модула от все още необявената официално фамилия Pascal. Охлаждането на това хардуерно чудовище, разбира се, е водно – логично, предвид на факта, че Drive PX 2 е способен да обработи 8 трилиона операции с плаваща запетая (FLOPS) или 24 трилиона deel-learning операции в секунда.

 

860_319a68a27bc74c4ff3da1ca9d07a2ce0.jpg

 

Изчислителната мощ на тази система й позволява да регистрира и пресява по 2800 изображения в секунда – близо 6 пъти повече, отколкото най-мощният графичен адаптер на компанията в момента – GeForce GTX TITAN X. Според NVIDIA с Drive PX 2 вие ще имате аналога на над 150 MacBook Pro компютъра под капака на бъдещия си автомобил. От каква марка ще бъде той ли? Вероятно Volvo. Шведската компания ще е една от първите, които възнамеряват да интегрират Drive PX 2 в автомобилите си от следващо поколение, като първия самоуправляващ се Volvo модел ще видим още до края на тази година.
РАЗРАСТВАНЕТО НА NETFLIX

 

netflix-is-set-to-expand-into-movie-mad-india
Безспорно една от топ новините, дошли от CES 2016. Калифорнийската компания обяви, че излиза на световния пазар с масирана програма за разширяване, включваща над 130 нови държави, в които услугите й ще станат достъпни. По този начин непокрити от обширната Netflix мрежа ще останат на практика само Китай и част от Азия.
Това, разбира се, са добрите новини. За зажаднелите за богато онлайн съдържание български потребители обаче има и лоши. Netflix вече ще е официално достъпна и у нас, но заради проблеми с лицензирането на част от предлаганото съдържание българските абонати на услугата няма да могат да получат достъп до пълния й каталог. От него например ще липсват in house (собствени) Netflix продукции като култовия сериал House of Cards. Много от другите телевизионни сериали в българската версия на услугата пък ще са с непълни сезони. Още по-неприятна ще е липсата (поне засега) на локализация за съдържанието. С други думи за него няма да има превод и ще трябва да го гледате в оригинал на английски или евентуално със субтитри на същия език.
Това вероятно ще се окаже сериозна пречка пред масовото налагане на услугата, която, разбира се, е платена. При условията, които първоначално предлага, обаче тя трудно ще се конкурира с нелегалните, но напълно безплатни торент тракъри, голяма част от които предлагат и субтитри на български за обменяното през тях съдържание.
PROJECT TANGO

 

maxresdefault
Още една изключително интересна технологична платформа, на която отделихме подробно внимание в отделен текст. Накратко зад нея се крие идея за вграждане на 3D камери от ново поколение в смартфоните и таблетите от следваща генерация, които ще им позволят да възприемат света по начина, по който го възприемаме и ние – в дълбочина.
На CES Intel и Lenovo показаха първите устройства от подобен тип, които ще предложат редица нови, вълнуващи функции на притежателите си. Част от тях ще са свързани с чистото забавление, но ако Project Tango придобие популярност, вероятно в бъдеще ще станем свидетели на все повече и по-прагматични приложения за тази удивителна нова технология.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *