Project Tango: следващата голяма стъпка напред за мобилните устройства?

Project-Tango-1

На отминалия (вече) CES 2016 видяхме много нови и авангардни технологии, но една от най-интересните измежду тях вероятно е Project Tango. Зад това наименование се крие уникална технологична платформа, разработена от Google, която има потенциала да промени драматично света на смартфоните и таблетите такъв, какъвто го познаваме и възприемаме днес. Основание за това твърдение е най-вече фактът, че благодарение на Project Tango бъдещите мобилни устройства ще виждат света така, както го вижда всеки един от нас.
КАМЕРА, МОЛЯ!

 

google-lenovo-project-tango-phone-ces-2016-23-1280x720-1

 

Основната хардуерна иновация, на която се базира Tango, е удивителната RealSense 3D камера, създадена от Intel. Макар на пръв поглед да не изглежда чак толкова революционна, тя всъщност има потенциала да предначертае ландшафта на целия мобилен сегмент по няколко причини. През миналата година видяхме първите RealSense камери, интегрирани в лаптопите от най-ново поколение, но поради липса на достатъчно мащабна софтуерна поддръжка (функции на ниво операционна система и приложения), потенциалът на тази технология остана до голяма степен нереализиран. Като изключим интересната, но все още малко популярна сред потребителите Windows Hallo опция за биометрична авторизация посредством лицево сканиране, на практика не видяхме други, наистина практични начини за приложение на тази иначе доста обещаваща концепция.
С Project Tango това ще се промени драстично през 2016, тъй като тази платформа ще осигури широкомащабна поддръжка на много и интересни нови функции за мегапопулярните напоследък мобилни устройства като таблети и смартфони.
ОЧИ ЗА ВАШИЯТ ТЕЛЕФОН

 

project-tango-google-lenovo-1500x1000
В рамките на CES две компании анонсираха бъдещи продукти, които ще използват възможностите на Project Tango. Една от тях не особено изненадващо бяха Intel, които безспорно са най-сериозно заинтересовани от налагането на този клас камери на пазара. Втората – Lenovo, сравнително скромен, но все пак значим играч в сегмента за мобилни телефони и таблети.
Както обаче често става в този дял от индустрията, когато една иновация се появи в устройствата на една компания, тя скоро става общоприет стандарт. Така се случи първо с високорезолюционните (Retina) дисплеи, след това със сензорите за пръстови отпечатъци, а сега има сериозен шанс да наблюдаваме същия ефект с уникалните 3D камери на Intel. Разбира се, тук най-интересният въпрос е защо се вдига толкова шум около поредната смартфон/таблет камера? Нали всяко такова устройство напоследък има не една, а минимум две вградени камери. Какво толкова ще промени интегрирането на още една?
Причината тук се крие в специфичния метод, по който RealSense камерите „възприемат“ заобикалящия ги свят. За разлика от по-традиционните дигитални камери, които разчитат само на една фокусна равнина (2D), обемните, RealSense аналози могат да разпознават обектите в дълбочина. Нещо повече – те „умеят“ правилно да регистрират и други техни физически характеристики като например форма, големина и контури. С други думи изображението, което запечатват те, до голяма степен се покрива с това, което виждаме и всички ние с очите си.

 

PROJECT TANGO

 

simplicity
Но дори и най-съвършената хардуерна технология е на практика безсмислена без съответните софтуерни приложения, които да се възползват от нейните възможности. Точно тук се намесва проектът на Google за визуална 3D платформа от следващо поколение, чиято крайна цел е да осигури практическо приложение на потенциала, който носи RealSense.
Трябва да признаем, че демонстрираните по време на CES възможности на Project Tango са наистина интересни и обещаващи. Много голяма част от тях дори имат потенциала да революционизират смартфон/таблет сегмента по начин, по който много малко технологични иновации са го правили до момента.
Насоките, в които Google смятат да развиват Project Tango, за момента са следните:

Добавена реалност
Това е отколешна мечта на Google. Това, което компанията не успя да постигне с вече зарязания Google Glass, сега е на път да бъде осъществено с други средства, а именно с Project Tango и устройствата, екипирани с RealSense камери. Тъй като те предлагат възможност за точно „картографиране“ на всяко пространство (например помещението, в което се намирате), интегрирането на виртуални обекти и „наслагването“ им върху уловеното от камерата изображение е относително лесно.

 

 

Засега приложението на тази функция е почти изцяло развлекателно, но концепции като Microsoft Hololens вече доказаха, че добавената реалност може да се използва и за доста сериозни задачи като например инженерно моделиране или създаване на архитектурни проекти.

Прецизно измерване
Възможностите за точно определяне позицията на различни обекти в заобикалящото ги пространство прави RealSense камерите изключително полезен инструмент с практически неизчерпаеми опции за използване. Представете си например приложение, което може да ви покаже как би изглеждал диванът, който сте си харесали в магазина, насложен върху картина от собственият ви хол.

 

 

Точно картографиране на заобикалящата ви реалност
Подобни приложения, използващи добавена реалност, съществуват и в момента, но благодарение на RealSense камерите възможностите за използването им ще могат да се разширят и обогатят в значителна степен. Ориентирането в комплексни сгради, като болници и държавни учреждения например ще може да става изключително лесно – посоката, в която ще трябва да се движите, за да достигнете желаната от вас дестинация, ще се визуализира директно върху екрана на вашето мобилно устройство, а подходящи виртуални етикети ще ви помагат да се ориентирате още по-лесно в обстановката наоколо.

 
КАКВО ОЩЕ?

 

Project-Tango
Разбира се, това са само няколко от най-беглите примери за евентуални, бъдещи приложения на Project Tango. С все по-сериозното навлизане на технологии за виртуална и добавена реалност и десетки подобни продукти, много от които ще направят своя пазарен дебют през идните месеци, възможностите за използване на RealSense камери изглеждат неизчерпаеми. Редица компании вече показаха работещи прототипи във всички възможни сфери на ежедневието – от забавления (Minecraft) до виртуално моделиране (Space Sketchr).

 

2016-01-07-image-12
Разбира се, тепърва ще видим дали този клас камери ще се наложат достатъчно, за да се превърнат в индустриален стандарт. Засега всички необходими за това предпоставки сякаш са налице: поддръжка от хай тек лидери като Intel, Google и Lenovo, опция за лесно интегриране в масови мобилни устройства като смартфони и таблети и софтуерно осигуряване от много разработчици, заинтересувани от възможностите на тази нова и многообещаваща технология.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *