Apple: вече просто технологична компания

Apple+iPhone+6s+Event

Спомняте ли си за Стив Джобс? Да, гениалния плешив чичко с очилата, който промени света ни в рамките на краткия си, едва 56-годишен живот?
Е, него вече го няма и на поредното шумно, помпозно и лъскаво Apple прес събитие, състояло се на 9 септември, липсата му за пореден път се чувстваше особено остро.
Но не защото нямаше достатъчно екзалтирани презентатори на сцената, които да хвалят стоката с добре познатото на всички ни „отхапано“ лого. Отсъствието на Джобс прозираше в поредното „Представяме ви… (триумфален гръм на барабани)… още от същото“. В невпечатляващото „… и новият iPhone е… (драматична пауза)… точно като стария, но уверяваме ви, по-добър“. В поредния опит на Apple да докажат, че все още са технологичен лидер, търговец на идеи, компания пионер, дръзваща смело да стъпи там, където никой не е стъпвал преди.
Да, серията продукти и иновации, които Apple показаха, са интересни, но нищо повече. Или не – корекция – прекалено, дразнещо много залагащи именно на фактора „повече“ – повече метал за корпусите, повече мегапиксели за камерите, повече диагонал на дисплеите и… повече пари, които ще трябва да заплатите, за да ги притежавате.

ЗЛОПОПУЧНИЯТ 6S

 

1
Още докато вървяха слуховете за новите смартфон флагмани на Apple – 6s и 6s Plus, градусът на очакване не беше особено висок. Явно дори сред най-запалените почитатели на някогашната „компания чудо“ трайно се е настанил скептицизъм, който понижава тона на спекулациите и предположенията относно новите версии на iPhone 6, честно казано, бяха доста вяли.
Официалният анонс на двата телефона обаче лесно може да бъде описан с прословутата фраза на главния герой от сериала „Малкълм“: „Нищо не очаквах и пак съм разочарован.“
6s и 6s Plus предлагат в най-добрия случай минорни подобрения спрямо актуалните 6 модели: по-висок клас алуминиеви корпуси, които да предотвратят прословутия проблем с „огъващите се iPhone-и“, по-качествено закалено стъкло за защита на дисплеите и задна камера с 12 вместо 8 MP сензор. 6s и 6s Plus ще предлагат още и „нова“ технология за управление с различни нива на натиск – 3D Touch. Причината за кавичките около „нова“ се дължат на факта, че единственото наистина „ново“ тук е наименованието, под което тази функция се появява в iPhone моделите от следващо поколение.

 

5

 

В анонсирания още през пролетта Apple Watch тя носеше друго име: Force Touch, но принципът й на действие беше същият. На практика става дума за сензорна технология с по-прецизно засичане нивото на натиск, което потребителят упражнява, и в зависимост от това активира различни функции – безспорно интересна иновация, която обаче трудно би могла да мине за „революционна“.
Добавянето на опции като 4К видео заснемане и Live Photos също не са нещо невиждано и нечувано. UHD резолюциите отдавна вече не са новост във високотехнологичния свят, а зад бомбастичното наименование Live Photos се крие възможност за серийно заснемане на поредица от кадри, от които след това потребителят може да избере най-сполучливата снимка.

ТАБЛЕТЪТ ГИГАНТ

 

2

Докато беше жив, Джобс беше поставил няколко задължителни изисквания пред инженерите и дизайнерите в собствената си компания. Много хора смятат, че те са плод на странностите на един гениален човек, но всъщност тук говорим по-скоро за насоките на един визионер, успял да надникне далеч в бъдещето; лидер с почти свръхестествената способност да отгатва скритите желания на милиони хора.
Разбира се, след смъртта му, хората, които го наследиха на ръководните постове в Apple, веднага решиха, че знаят по-добре и една по една някогашните Джобс забрани започнаха да падат. Първо бе премината границата за диагонал на екрана за може би най-емблематичния продукт на компанията: прословутия iPhone. Приживе Джобс категорично е отказвал да се разработва смартфон устройство с формат над 5 инча. С iPhone 6 Apple нарушиха това правило и резултат от това бяха станалите печално известни „огъващи се“ iPhone модели.

 

4
Сега, с обявения преди дни iPad Pro, компанията нарушава две правила наведнъж: веднъж за диагонала на дисплея и втори път за метода за управление на таблета.
Новият iPad има чудовищен дисплей (12.9 инча), използва чудовищен (по стандартите на Джобс) метод за въвеждане на информация (стилус) и е на чудовищна цена – между 800 и 1080 долара в зависимост от версията. Нещо повече – от Apple твърдят, че iPad Pro е нишов продукт, ориентиран към много специфична група потребители – дизайнери, художници, архитекти и инженери – още едно нарушение на неписаните закони на компания, която досега винаги се е стремила да прави колкото може по-масови (достъпни и разбираеми за всеки) устройства.

 
ПРОСТО ТЕХНОЛОГИЧНА КОМПАНИЯ

 

3
И ако всичко казано до момента ви звучи тенденциозно или прекалено субективно, ето ви един безспорен факт: веднага след изброените току-що официални анонси, акциите на Apple поевтиняха със средно около 1.9 процента. Разбира се, тук не говорим за сериозен „срив“ – по-скоро това е материалният израз от разочарованието на Уол Стрийт – същото разочарование, което все по-остро изпитват и милионите фенове на една някога водеща компания, която за последните 4 години все повече започва да се слива с тълпата и да прилича на просто поредната технологична корпорация.
Накъде ще поеме Apple в бъдеще? Това тепърва предстои да видим. Подобен минимален спад в пазарната капитализация на компанията едва ли е сериозен сигнал за проблеми, но безспорен факт е, че в условията на все по-ожесточена конкуренция натискът върху Apple за доказване на лидерското й място непрекъснато ще расте.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

2 коментара

  1. Какво показваш? Че са по богати, да прави си. Но това не значи, че продуктите им са по хубави.

    Пишеш това от PC не от Mac, нали? Ти си знаеш защо е така, няма нужда да казвам.

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *