По-бърз ли е DirectX 12 от предшественика си и с колко точно? Първи практически тестове

Ashes-wallpaper_a

DirectX 12, или по-скоро апетитните обещания за новия API, вероятно са най-сериозният аргумент в полза на новия Windows 10 от геймърска гледна точка. За съжаление доскоро те бяха основно теоретични – базирани основно на чисто техническия потенциал, за който загатват спецификациите на програмния интерфейс. Единственото „по-практическо“ изключение беше един модул на популярния тест 3D Mark, който обаче беше специално написан така, че да демонстрира предимствата на DirectX 12 пред старата, 11 версия.
С появата на ранната бета-версия на едно заглавие, разработено от Oxide Games и Stardock обаче, нещата вече започват да изглеждат доста по-материални. Един ден Ashes of the Singularity вероятно ще може да претендира да бъде първата истинска DirectX 12 игра в историята. Но за момента тя официално е първият реален DX12 игрален тест, даващ известна яснота по въпроса, по-бърз ли е наистина новият API от DirectX 11 и ако да – с колко.

 
КРАТКИЯТ ОТГОВОР

 

sharedimage
Той е категорично да! При това убедително и безспорно. С други думи първите практически тестове с вградения в Ashes of the Singularity бенчмарк показват сериозен, качествен прираст в производителността при сравнение между DX11 и DX12 режим. Колко точно сериозен? Това, разбира се, зависи в голяма степен от тестовия хардуер, но на модерна, геймърска конфигурация, използваща процесор Intel Core i7-4770K, 16 GB памет и видеокарта Nvidia GeForce GTX 980 Ti скокът е солиден – от 38 кадъра в секунда (DX11 режим) до 51 кадъра в секунда при използване на DX12! (по данни от PC World.com)

 

dx12_vs_dx11_heavy_low_ashes-100607881-large
На теория 13 fps разлика (около 30 процента повишение) не изглежда особено внушително, но всеки запален почитател на компютърните видеоигри ще ви каже, че в много случаи подобно количество кадри за секунда са разликата между неприемливото и доброто игрално преживяване.
Още повече, ако се вярва на предварителните тестове, публикувани от NVIDIA, в някои сценарии прирастът в общата производителност на Ashes of the Singularity е още по-висок и достига до цели 82 процента в зависимост от използваната резолюция.

 
МАЛКО ПО-ПОДРОБНО

Slide 8 - DX12 Asymmetric Rendering

 
Първоначалните тестове с Ashes of the Singularity показват и други интересни неща. Така например те ясно сочат, че по-голямата бройка процесорни ядра оказва по-значително влияние върху общата производителност, отколкото тактовата честота, на която те работят. Това, разбира се, не значи, че честотата не оказва никакво влияние – просто влияе в по-малка степен.
Това, както вече споменахме, може да се окаже изключително добра новина за собствениците на процесори с марката на AMD, които напоследък предлагат повече ядра на по-ниска цена, отколкото Intel. Самите разработчици на Ashes of the Singularity – Oxide, твърдят, че по време на вътрешните тестове на играта процесорите на AMD са се представяли по-добре от гледна точка на показателя „цена/производителност“.
Според тях осемядрен чип от типа на AMD FX-8350 (който в момента се продава за около 380 лв.) успява да съперничи повече от успешно с четирияден процесор от висок клас като Intel Core i7-4770K (с цена около 730 лв).

 

nvidia_ashes_results-100608055-large
Разбира се, всички тези резултати са доста преждевременни и не могат да бъдат ясен индикатор за потенциала от възможности на DirectX 12. Самите NVIDIA посочват в бележките към инструкциите за тестове на техен хардуер, че според тях Ashes of the Singularity не е достатъчно добър инструмент за тази цел. Компанията изтъква например факта, че в тази ранна бета-версия присъства документирана програмна грешка, която не позволява коректно активиране на MSAA функцията за пълноекранно изглаждане, което до голяма степен опорочава резултатите от теста.
Отделно драйверите, осигуряващи пълноценна поддръжка на DirectX 12, са все още в доста ранен стадий на разработка и тепърва ще разгръщат потенциала си. И двете водещи графични компании – NVIDIA и AMD, обаче уверяват, че до момента, в който първите DX12 игрални заглавия ще се появят на пазара, те ще са готови с добре работещи и оптимизирани версии, които да осигурят безпроблемна работа с новия API.
Въпреки това обаче дори тези ранни, предварителни резултати са доста обнадеждаващи. В крайна сметка 30- до 80-процентно повишение в производителността звучат доста приятно. Особено предвид на факта, че говорим за чисто софтуерен ъпгрейд.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *