Какво е DirectX 12 и защо трябва да ви интересува?

dx12

Ако редовно сте следили серията ни материали, свързани с новия Windows 10, вероятно сте забелязали, че в тях често споменаваме за DirectX 12. В това, разбира се, няма нищо случайно – още от момента, в който Microsoft заговориха за следващата си операционна система, компанията многократно подчерта централната роля, отредена в нея за поредния DirectX. Защо това е важно за вас като потребител и с какво ще допринесе за подобряване на работата ви с бъдещия Windows? На този въпрос ще се опитаме да отговорим накратко днес.

 
МАЛКО ПРЕДИСТОРИЯ

 

directx
Въпреки че често се възприема като неделима част от всеки Windows, всъщност DirectX за пръв път се появява с втория сервизен пакет за Windows 95. Нещо повече – той представлява комплексен набор от различни модули, обединени под общото наименование „програмен интерфейс за приложения“ (application programming interface или API). Всеки от тях изпълнява много и разнообразни функции, но основното им предназначение е да осигурят пряк достъп на различните мултимедийни и видеопрограми (най-вече игри, разбира се) до хардуера на компютърната система, работеща под управление на Windows.
Преди появата на първата версия на DirectX (която всъщност носеше пореден номер 2.0а) с Windows 95 Service Release 2, стартирането и изпълнението на подобни приложения (игри) беше тромав и труден процес. За да получи директен достъп до системния хардуер, една програма тя трябваше първо да се обърне към DOS – предшественика на графично-ориентирания Windows. Това беше, меко казано, неефикасен механизъм за използване на РС елементи като оперативна памет, видео и звукови карти, мрежови адаптери и други.
С появата на Windows 95, Microsoft решиха, че е дошло време да обърнат нова страница в собствената си история. Компанията ясно осъзнаваше, че за да направи новата си операционна система популярна за масовите потребители и най-вече сред РС геймърите, тя трябва да предложи по-ефикасна среда за работа на любимите им видео игрални заглавия.
Така се роди DirectX – програмен интерфейс от ново поколение, благодарение на който всички мултимедийни приложения, способни да го използват, получиха много по-бърз начин за достъп до необходимия им хардуер.
В началото възприемането на новия API вървеше относително бавно, особено на фона на доста силната конкуренция от страна на появилия се няколко години по-рано OpenGL. Постепенно обаче DirectX започна да става все по-добър и по-добър и на практика днес еднолично доминира света на компютърните видеоигри – поне що се отнася до Windows платформата.

 
ЩАСТЛИВИЯТ НОМЕР 12

 

url
Досещате се, че поредният номер в името на интерфейса сочи актуалната му версия. След като в случая говорим за дванадесетия поред DirectX, сигурно вече се чудите с какво тя е заслужила по-специално внимание от всички единадесет други, които го предхождат.
Истината е, че през последните десетина години – от появата на версия 10 насам, Microsoft до голяма степен „лежаха на стари лаври“, що се отнася до DirectX. Доминантното положение на интерфейса (и Windows в частност) в РС сегмента направи компанията малко мързелива и в резултат повечето подобрения във версиите 10 и 11 бяха по-скоро еволюционни, отколкото революционни. Всяка от тях получи и различни междинни версии, които добавяха сравнително дребни оптимизации и нови, но не особено впечатляващи възможности.
За разлика от тях версия 12 e голяма, решителна стъпка напред не само за DirectX в частност, но и за Microsoft като цяло.
Тъй като амбициите на компанията са да превърне новия Windows 10 в единна платформа, работеща върху смартфони, таблети, лаптопи, десктоп компютри, игрални конзоли (Xbox One), появата на DirectX 12 ще има отражения върху много по-широк спектър от хардуерни устройства.

На собствениците на Xbox One например новият интерфейс обещава ускорени възможности за рендериране и съответно по-красиво изглеждащи видео игрални заглавия. Microsoft се надяват прехода към DirectX 12 да стопи преднината на основния им конкурент – Sony PlayStation 4, който в момента предлага повече груба изчислителна мощ, отколкото Xbox One. Новият API например ще позволи на разработчиците на игри да получат по-бърз достъп до високопроизводителния ESRAM буфер на Xbox, а това от своя страна ще доведе до по-висок брой кадри за секунда.
DirectX 12 обещава още и ускорен dashboard интерфейс за Xbox One, както и пълноценна поддръжка на 4К видео.

 
НОВ ЖИВОТ ЗА СТАРИТЕ КОМПЮТРИ

 

DirectX-12-Isn-t-Coming-to-Windows-7-or-8-Requires-Newer-Graphics-Cards-470803-2
Другото изключително интересно обещание, свързано с DirectX 12, звучи така: оптимизация. Microsoft твърдят, че само с ъпгрейд към Windows 10 (и DirectX 12, разбира се) мултимедийната (т.е. игралната) производителност на вашето РС може да скочи почти два пъти. Всъщност предварителните тестове на PCWord (за които вече стана дума) показват, че прирастът може да е много, много по-значим.
Как е възможно постигането на подобен скок в производителността без добавяне на допълнителен хардуер? Много просто – с по-пълноценно използване на ресурсите, с които вашето РС вече разполага.
Днес практически няма актуален компютър – бил той мобилен или настолен, който да не разчита на процесор с повече от едно изчислително ядро. Нещо повече – в модерните графични процесори ядрата се измерват с хиляди.

 

 
Още преди години обаче, когато Intel сложиха край на „Войната на мегахерците“ и възприеха концепцията за увеличаване на производителността посредством паралелизъм (т.е. разделяне на операциите/изчисленията между две и повече ядра), беше ясно, че наличният тогава софтуер не е готов за подобен гигантски скок напред.
Нито масовите операционни системи (да се чете Windows), нито приложенията, работещи под тяхното управление, бяха оптимизирани така, че да се възползват максимално от наличието на повече от едно процесорно ядро.
Затова и замяната на едноядрен с дву- или четириядрен процесор безспорно водеше до прираст в производителността, но далеч не толкова драматичен, колкото много от потребителите очакваха.
С новия DirectX 12, Microsoft са се заели да променят това. Една от основните цели и задачи на новия програмен интерфейс е да утилизира максимално всички налични процесорни ядра и да ги натовари с работа до пълния им капацитет. Ефектът от подобна оптимизация е, меко казано, впечатляващ – резултатите от популярния геймърски тест 3D Mark сочат 10–15-кратно повишение на производителността при преход от DirectX 11 към DirecX 12!

 

DX12-HW-EFficiency.PNG
Това обаче далеч не е всичко! Microsoft обещават повишена производителност не само за мощните десктоп системи, но и за по-слаби хардуерно устройства, като преносими компютри и Windows таблети.
Разбира се, това не означава, че те по магически начин ще се превърнат в пълноценна алтернатива на едно настолно геймърско РС, но благодарение на Windows 10 и DirectX 12 ще предложат много по-гладко и качествено игрално преживяване. Новият интерфейс например ще предложи много по-ефикасен алгоритъм за разпределение на задачите между вградената и дискретната видеокарта на вашия лаптоп – функция, подобна на тази, която предлага нашумялата преди няколко години технология Virtu на компанията Lucid.
На финала – DirectX 12 ще подготви Windows за бляскавия нов свят на 4К резолюциите, които по всичко личи ще играят ключова роля в РС света през идните няколко години.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *