Е3 2015 PC Gaming Show: конзолите настрана…

5IBisCWRbuaq.878x0.Z-Z96KYq

„За пръв път в историята…“ е добро начало за този материал. Защото за първи път в двадесетгодишната история на най-голямото, шумно и значимо гейминг експо на планетата – култовото E3, на РС платформата се отделя специално внимание под формата на нарочна пресконференция.
Заслуга за това имат основно PC Gamer – една от най-популярните гейминг медии в света и AMD: една от водещите РС компании, на които дължим това доста позакъсняло признание за значимостта на добрите стари персонални компютри като игрална платформа.
Дежурно във фокуса на E3, година след година са конзолите, които без съмнение съставляват една значителна част от комерсиалния гейминг пазар и традиционно засенчват РС платформата. Това е една изключително несправедлива тенденция по ред причини. Със сигурност тя не се дължи на по-малката популярност на РС гейминга – напротив, неизменно през годините компютрите се конкурираха повече от успешно с поколения конзоли. Нещо повече – практически всички значими иновации в игралните технологии започваха житейския си път именно с РС платформата и едва по-късно се адаптираха за нуждите на конзолния хардуер, при поредния жизнен цикъл на съответния Xbox или PlayStation.

 

AMD-Radeon-Fury-Series-Fiji-GPU-Cards
Исторически неведнъж сме ставали свидетели на това, как класически РС конфигурации, които, окомплектовани с малко по-компактни корпуси и със съответното лого, са били наричани „игрални конзоли“. Такъв беше първият Xbox (ни повече, ни по-малко компютър, разчитащ на комбинация от процесор Intel Pentium III и NVIDIA GeForce 3), такива са и двете конзоли от настоящо поколение: Xbox One и PlayStation 4, използващи хардуер нa AMD.
Целият този пространен увод цели да докаже две неща: че днес ситуацията не е много по-различна. Докато актуалните Xbox One и PlayStation 4 се борят с „митичните“ 60 кадъра в секунда при резолюции от ранга на 900/1080р, много РС геймъри на планетата вече са част от бъдещето на 4К. Да не споменаваме за други не по-малко значими екстри, за които притежателите на конзоли още могат само да мечтаят, като например дискови системи със светкавично бързодействие, разчитащи на SSD и NVMe устройства от следваща генерация, G-Sync/FreeSync дисплеи, способни да осигурят висококачествено игрално преживяване и при 30 кадъра в секунда, и още, и още.
И въпреки всичко казано до момента едва сега, в средата на 2015, РС платформата получава заслуженото й внимание и място на Е3. Е, както казват – по-добре късно, отколкото никога. Нека все пак да видим какво се случи на първото по рода си нарочно Е3 РС прес събитие.
НЕ ВСЯКОЕ ЗЛАТО СИЯЕ…

 

AMD-Radeon-300-Series

За любителите на шарените, шумни и бляскави пресконференции, които са нещо като запазена марка на E3, „лекцията“ на домакините от AMD вероятно би се сторила малко скучна. И прекалено дълга – цялото събитие се проточи в продължение на цели два часа и половина. Анонсите бяха доста, в това число не само софтуерни (конкретни игрални заглавия), но и хардуерни – в лицето на новите графични процесори на AMD и още няколко интересни бъдещи продукта на компанията.
Безспорно целта на говорителите тук беше не толкова да рекламират, колкото да информират и в това отношение PC пресконференцията повече приличаше на събитие от класа на Intel Developer Forum или Microsoft Build, отколкото на типичен E3 ивент.
Това, от една страна, е добро решение заради акцента върху полезността, за сметка на зрелищността. От друга обаче, подобен подход единствено затвърждава мнението на една голяма част от масовите игрални медии, че РС платформата е „скучна“ и „нишова“, т.е. само за „маниаци“.
Което, разбира се, не отговаря на истината – особено що се отнася до настоящото поколение конзоли, които, няма да се уморим да повтаряме, по същество представляват AMD-базирани компютри с относително скромна (по съвременните стандарти) производителност.

 

fullsizerender2
През годините РС геймингът преживя изключително сериозна революция, при това най-вече в аспекта, в който беше най-остро критикуван: лекотата на използване и достъпността. Отдавна отмина времето, в което „подкарването“ на една РС игра беше в пъти по-сложно от стартирането й на конзола и изискваше специализирани познания.
Днес, благодарение на дигитални платформи за дистрибуция като Steam, Origin, UPlay и GOG Galaxy свалянето, инсталирането и конфигурирането на една РС игра е също толкова лесно, бързо и достъпно, колкото и някогашното plug and play, предлагано до неотдавна от игралните конзоли.
В същото време РС платформата предлага по-високо качество на игралното преживяване (много често значително по-високо, що се отнася до ниво на графични детайли и визия), огромни възможности за допълнителна модификация и което е най-важното – много по-достъпни цени!
И след всичко казано – няколко думи по същество и за самото прес събитие – какво точно показаха домакините от AMD?
ХАРДУЕР

 

2015-06-16-18_50_18-AMD-Twitch
Безспорно основният акцент в доста дългата пресконференция беше анонсът на AMD графичните чипове от ново поколение: фамилията Radeon R300.
Водещият измежду тях – продукт, известен доскоро с кодовото си наименование Fiji, получава официално наименованието AMD Radeon R9 Fury X.
От чисто технологична гледна точка новият лидер на Radeon фамилията предлага около 1.5-кратно повишение на производителността за ват консумирана енергия спрямо предшественика си R9 290X. Графичният процесор на Fury X е изграден от близо 9 милиарда транзистора – значително повече от 6.3-те милиарда на 290Х. Освен това Fury X разполага с 4096 stream ядра спрямо 2816 за 290Х.
Друга ключова иновация в новия графичен флагман е и видът на използваната локална видео памет. Вместо традиционните GDDR5 чипове AMD са заложили на нова технология, известна като High-bandwidth memory (HBM). Тя е способна да предложи около 3.5 пъти по-висока пропускателна способност от GDDR5, a в същото време 1 GB от нея заема около 95 процента по-малко пространство върху печатната платка на видеокартата, отколкото аналогично количество GDDR5 памет.

 

AMD-Radeon-300-Series
AMD веднага демонстрираха това предимство на HBM чиповете, показвайки Radeon R9 Nano: видеокарта с Fiji ядро, предлагаща по-висока производителност от тази на R9 290X, но с дължина едва… 15 сантиметра! Това е доста впечатляващо постижение, предвид на факта, че съвременните графични адаптери от най-висок клас често са с дължина 30 и повече сантиметра в зависимост от изпълнението.
Друг пример за компактната природа и отличната енергоефективност на Fiji беше Project Quantum – устройство, което спокойно можем да наречем суперкомпютър с микроразмери. Става дума за пълноценно РС с „конзолни“ размери, включващо две ядра от Fury клас със специално, течно охлаждане. По думите на AMD този компактен звяр е способен да „подкара“ всяка съвременна РС игра с 60 кадъра в секунда и 4К резолюция.

 

radeon-r9-nano-100591486-orig
Между другото самият Fury X без особени проблеми успява да осигури над 45 кадъра в секунда в игра като Tomb Raider при Ultra ниво на графични детайли и 5К резолюция!
Разбира се, това са предварителни данни от самите AMD – първите независимите тестове за производителност ще се появят през следващата седмица, когато Fury X и останалите представители на фамилията Radeon R300 ще се появят на пазара.
ИГРИТЕ

 

games
Безспорно по-интересната част от презентацията. Макар и без много шум, фойерверки, поп музикални знаменитости и мощни спортни автомобили на сцената, чухме много и обещаващи анонси за предстоящи РС проекти и заглавия.
Square Enix например демонстрираха силен ангажимент с РС платформата по отношение на бъдещите си игрални проекти. Всъщност това не е точно изненада за феновете на японската компания, която след покупката на едно от най-емблематичните РС гейминг студиа от близкото минало – Eidos, работи изключително активно в тази посока. Неслучайно редица елитни хардуерни сайтове използват именно техните заглавия като тестове за производителност на РС компоненти от ново и най-ново поколение. Ние също разчитаме на техни продукти за тестовете на лаптопи на висок и най-висок клас: заглавия като Hitman: Absolution, Tomb Raider и Thief традиционно присъстват като задължителен елемент от използваната от нас тестова методика, тъй като са сред малкото съвременни РС игрални заглавия, разполагащи с вграден алгоритъм за измерване производителността на наличния хардуер.

В този ред на мисли съвсем скоро вероятно ще трябва да осъвременим пакета от „тестов софтуер“, на който разчитаме. Още през тази зима ще видим нови попълнения в две от най-популярните игрални серии на Square Enix: нов Hitman (декември 2015) и Deus Ex: Mankind Divided (началото на 2016).

Демонстрацията на Deus Ex беше особено впечатляваща, тъй като Eidos Montreal показаха някои от новите възможности на енджина Dawn, с който е раздвижена играта.
Към края на тази година или може би в началото на следващата ще видим и ново Tomb Raider заглавие (Rise of the Tomb Raider), което обаче е все още с непотвърдена дата за РС рилийз и вече се разпространява от Microsoft Studios.

И като стана дума за Microsoft – компанията също имаше представители на РС пресконференцията. Очаквано – предвид на скорошния официален старт нa новия Windows 10 и DirectX 12, на които Microsoft възлагат сериозни надежди, в това число и що се отнася до бъдещето на РС гейминга.
Лично Фил Спенсър – президентът на Xbox поделението, говори накратко за бъдещите на планове на компанията по отношение на Windows 10 и Xbox on Windows 10 в частност. Стана ясно, че много от ключовите Xbox One игрални заглавия ще поддържат опция за мултиплатформен геймплей – Fable Legends и Gigantic например. PC играчите ще получат и няколко позакъснели, но приятни подаръка от Microsoft: култовият Killer Instinct например – едно от най-успешните Xbox One стартови заглавия, ще получи версия за Windows 10.

На РС ще видим и Gears of War: Ultimate Edition – римейк на супер успешния екшън от трето лице на Еpic Games и Клиф Блезински, вече с поддръжка на 4К резолюция, управление с мишка и клавиатура и без ограничения в тавана на фреймрейта.
Между другото, на сцената се появи и самият Блезински, който явно се е уморил от дългата си почивка, защото, както той сам обяви, през идните месеци смята да се завърне активно към старата си любов: създаването на игри.

Той ще работи по интересен проект за FPS заглавие от следващо поколение, известен като Project BlueStreak. Засега не са известни много детайли, но самият Клиф спомена Counter-Strike: Global Offensive като основен източник на вдъхновение, така че и сами можете да се досетите точно за какъв тип заглавие става въпрос.

Не бива да пропускаме и двата очаквани, но безспорно интересни анонса на Blizzard Entertainment– една от най-влиятелните РС игрални компании за всички времена. Те обявиха Heroes of the Storm: Eternal Conflict – експанжън за най-новия им игрален проект, издържан в MOBA стил. Видяхме и кратка презентация на StarCraft II: Legacy of the Void – третата и финална част на култовата стратегия в реално време, която ще завърши мащабната й история с разказ от гледната точка на третата ключова раса в играта – Протос.
Сред другите интересни новини бяха Dirty Bomb – новият проект на Spash Damage, които най-после са се заели с разработката на свое собствено заглавие, вместо да работят по нечий чужд франчайз. Засега играта изглежда издържана в духа на култовия Team Fortress – съчетание от много екшън и свеж, хумористичен стил.

Creative Assembly – автори на една от най-емблематичните стратегически серии Total War, също показаха малко от следващата си игра: Total War: Warhammer. Комбинацията между феноменалната визия и пристрастяващ геймплей на серията и популярния дарк-фентъзи сетинг на Warhammer вселената изглежда, меко казано, обещаващо, а няма съмнение, че това заглавие ще се чувства (и изглежда) най-добре именно на РС.

В самия край на събитието – новина, която макар и не особено изненадваща е доста приятна: изключително оригиналният иновативен проект на Hello Games: No Man’s Sky официално идва и за РС!
Играта включва процедурно генериран, отворен свят, в който поемате ролята на космически пътешественик, който има на разположение цяла вселена за изследване – преживяване, което гарантирано ще допадне на всеки почитател на Star Trek.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *