Xiaomi: как една млада китайска компания стана третият по големина смартфон производител в света.

Xiaomi

Дори в нашето, свикнало с постоянния приток на чуждици съвремие марка като Сяоми (или Шаоми – зависи кого питате), звучи странно и екзотично. И докато днес всеки е чувал за Apple, Samsung и HTC, при споменаване на името Xiaomi повечето български потребители учудено повдигат вежди.
Донякъде обяснимо, предвид на факта, че зад него стои относително млада компания с по-малко от пет годишна история зад гърба си, чийто бизнес е концентриран основно в родния й Китай и близките му Тайван и Хонг Конг.
Това обаче не попречи на Xiaomi да продаде близо 19 милиона смартфон устройства през 2013, изпреварвайки дори вездесъщите Apple през последната финансова четвърт на същата година в този сегмент от пазара. Общата сума на реализираните приходи за същия период възлиза на цели 5 милиарда долара – внушителна цифра за компания появила се на пазара едва 3 години по рано.

 

„НЕ НИ НАРИЧАЙТЕ КИТАЙСКИЯ APPLE!“

 

leijun-e1414712874455-1940x1090

 

Xiaomi е основана през пролетта на 2010 като софтуерна компания ръководена Лей Цзюн – човек, който днес много медии в региона наричат „китайския Стийв Джобс“. Няколко месеца по-късно, Xiaomi обединява бизнеса си с още седем партньорски фирми, а година по-късно пуска на пазара и първият си смартфон – собствено производство.
Успехът на компанията е шеметен: само за една година пазарно присъствие тя успява да привлече над 30 милиона почитатели на предлаганите от нея продукти, да продаде над 7 милиона мобилни устройства, а разработваният от нея MIUI фърмуер да си спечели име на една от най-популярните и харесвани Android модификации в света.

На какво се дължи всичко това? Основно на уникалният маркетингов модел на компанията. Обективно погледнато, хардуерните продукти на Xiaomi не разчитат на някакви революционни, нови технологии: компонентите от които са изградени те не се различават особено от тези, които ще откриете в устройствата с марки като Samsung, LG, HTC. Всъщност една голяма част от телефоните на Xiaomi се произвеждат във фабриките на Foxconn – същите, на които разчитат и Apple за техните iPhone и iPad серии.

 

MIUI_EN_1
Уникалното при Xiaomi е, че те продават хардуерните си продукти с нулев маржин на печалба т.е. на себестойност. По този начин компанията успява да предложи телефони с много високо качество на изработка и върхови характеристики на изключително атрактивни цени. Така например един от флагманските смартфон модели на марката пуснат на пазара през 2012 – Xiaomi Phone 2S, предлага практически същите технически характеристики, както и появилите се няколко месеца по-късно Samsung Galaxy S4 и HTC One, но на цена, която е почти наполовина по-ниска, отколкото тази на конкурентите си.

 

ИСТОРИЯ НА УСПЕХА

 

xiaomi

 

Как успяват да го постигнат Xiaomi? По няколко начина. Един от основните фактори за успеха на компанията е разбирането, че софтуера (приложенията) и свързаните с него услуги имат по-голямо значение, отколкото продажбите на хардуер. Обективно погледнато това не се различава особено от подхода на Google, които развиват свързана екосистема от софтуерни продукти и услуги, предлагани безплатно или на изкусително ниски цени, които след това им носят огромни приходи генерирани най-вече от реклама. Явно това мнение споделя и една от доскоро ключовите фигури в Google – Хюго Бара, който в края на 2013 напусна компанията, за да продължи кариерата си в Xiaomi.

Друг уникален елемент от пазарната стратегия на компанията е, че вместо да харчи огромни бюджети за шумни маркетингови кампании, Xiaomi предпочитат да рекламират продуктите и услугите си в различни микроблогове, в социалните мрежи и на директни срещи със своите фенове. Потребителите и тяхното мнение са от изключителна важност за Xiaomi – факт, който компанията доказва непрестанно по редица начини. Обратната връзка на компанията с непрекъснато растяща й група от почитатели е жива и непрекъсната. Xiaomi например използват десетки различни канали, за да събират мнения, препоръки и отзиви за предлаганата от тях MIUI версия на Android.

 

tumblr_ni90rqMp921qz4gev_og

 

Много от най-добрите, креативни и оригинални хрумвания се интегрират незабавно във фърмуера й и стават част от него, благодарение на регулярни ъпдейти, които компанията пуска в края на всяка работна седмица. По този начин функционалността, възможностите и бързодействието на MIUI непрекъснато се подобряват и то така, че да отговорят максимално точно на нуждите, желанията и предпочитанията на потребителите й – една перфектна технологична симбиоза!

 

НАЙ-ДОБРОТО ПРЕДСТОИ!MIUI_EN_5
На финала – последното парче от пъзела на успеха в Xiaomi са удължените срокове за предлагане и поддръжка на хардуерните устройства на марката. Вместо да предлагат „флагмански“ модели на всеки шест месеца, средната продължителност на жизнения цикъл за повечето Xiaomi устройства е около година и половина. Това позволява на компанията изключителна гъвкавост по отношение управлението на печалбата и генериране на значителни приходи от продажба на допълнителни аксесоари. Въпреки това Xiaomi нямат притеснения по отношение технологичната актуалност на моделите си. Компанията се старае винаги да предлага модели с характеристики, които изпреварват тези на конкурентите й с поне няколко месеца.

 

xminfo_1

 

Така тя съумява да предложи на потребителите си – включващи най-вече млади, високообразовани и технически грамотни хора – едновременно върхова функционалност и високо качество на изработка на атрактивни, достъпни цени. На фона на всичко казано едва ли е особено изненадващ факта, че по данни на IHS iSuppli през 3-то тримесечие на 2014 г. Xiaomi вече е на трето място по продажби на смартфони в света.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

4 коментара

  1. Статията е обзорна, полезна и интересна, но жълтото заглавие дразни. А е жълто, защото не е свързано със самата статия – в нея не се дава отговор на въпроса „как“ (този въпрос изисква доста по-подробно обсъждане на икономическата обстановка в Китай, на техническите и технологични възможности и т.н., а не само: разходи за маркетинг и нулева печалба)
    Нали всички познаваме много фирми, работещи с нулева печалба 🙂 и без сериозни разходи за реклама 🙂 .
    Основното: как китайците се издържат с тези ниски цени – това е въпроса.
    И не са само Xiaomi – ами Lenovo? Ами масата, който за сега се водят NoName (те и Xiaomi започнаха така :)).
    Така, че въпросът може да се разгледа и по-общо.

  2. Благодаря за позитивните отзиви 🙂
    Що се отнася за заглавието – може би не съм бил достатъчно ясен – текста се опитва да намери отговор на този въпрос, не претендира, че е намерил 🙂

  3. Не лоша статия, но за съжаление поне в момента китайците много наблягат на копирането и краденето на технологии или решения от големите фирми.. А това не е предлагане на нещо ново и градивно. Това не е просперитет и прогрес, а просто използване на наличното в момента с цел изгода и високи печалби. Честно казано не го разбирам това да имаш за цел да предлагаш нещо много добро, но без пари или обратното. И при двата варианта има риск да загубиш.

  4. Има го и момента с копирането – факт. Макар, че и тук има място за друга гледна точка – много почитатели на Apple например биха казали, че Android поначало е копие на iOS 🙂
    В същото време да: така е, това не е прогрес и не е градивно, но за съжаление същото може да се каже и за практически всички останали пазарни лидери – последните им водещи модели са концентрирани основно около предлагането на „повече“ – повече ядра, повече RAM, повече пикселна гъстота. Това също не е прогрес и определено не е градивно.
    Специално за Xiaomi не мога да се съглася, че не са предложили нищо ново – компанията предлага сравнително нов пазарен подход. Да, в основата си той включва похвати които сме виждали приложени от други хай тек компании през годините, но комбинирани по уникален нов начин. От тази гледна точка аз не би бил против и останалите й конкуренти да възприемат нейния подход – да предлагат високо качество на достъпни цени и да печелят от свързани услуги, а не от продажба на хардуер, който така или иначе след 6 месеца ще е остарял.

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *