Следят ли ви големите търговци? Охо и още как!

Cover tracking

През тази година ако сте заложили на по-традиционните методи за пазаруване – в големите търговски вериги и магазини вие вероятно сте го направили с идеята, че купувате подаръци за близките и любимите си хора. Това което дори не подозирате обаче е, че по всяка вероятно сте направили неочакван подарък и на самите търговци: под формата на детайлна информация за вашите покупки и потребителско поведение.

Тази практика разбира се е все по-широко разпространена в САЩ, но бавно и полека си пробива път и към европейския пазар.
През тази Коледа, много щатски организации за защита правата на потребителите алармират, че нарастващ брой големи търговски вериги, като Bloomingdale, American Apparel и Brookstone са наели външни компании занимаващи се с проследяване и анализ поведението на крайните клиенти.

От момента в който стъпите в магазина те наблюдават всяко ваше действие, всеки ваш ход и тук не става дума само за това с какви покупки поемате в крайна сметка към касата. Дали сте изгубили половин част пробвайки различни модели обувки с висок ток, само за да се спрете в крайна сметка на нещо с равна подметка?
Колко време средно прекарвате в магазина и пред кои щандове се задържате най-много? Дали сте избрали лаптоп или таблет за вашият син/дъщеря?

Всичко това представлява интерес за големите търговци и вие им го давате щедро и напълно безплатно, понеже никой не си е направи труда да ви предупреди, че всъщност всяка ваша стъпка се следи внимателно.

Интересното е, че при онлайн търговците тази практика отсъства. Първо защото те открай време са подложени на значително по-голям натиск от страна на потребителите, които са много по-чувствителни към практиките за следене онлайн и не проявяват никаква толерантност ако се натъкнат на такива.
Дори мега-онлайн търговец като Apple Store има специален алгоритъм предотвратяващ всеки опит за проследяване на потребителското поведение. Нещо повече – в софтуерния магазин на Apple ще откриете дори редица приложения, които ако бъдат инсталирани върху смартфона ви ще ви предупредят ако в шоурума на търговската верига който сте посетили сте обект на Wi-Fi, RF или Bluetooth проследяване.

За съжаление тази практика вероятно ще става все по-популярна, тъй като за търговците възможността да получат подробна детайлна информация за поведението на потребителите си е твърде ценна, за да бъде пропусната. Всъщност анализаторите занимаващи се с проблемите на сигурността и защитата на личните данни прогнозират мрачно, че прилагането на подобни техники ще става все по-агресивно и инвазивно – най-често без знанието на клиентите.
И тъй като подобни проблеми все още попадат в законодателна „сива зона“, търговците ще продължават безнаказано да ги прилагат.

Какво е спасението? Разбира се онлайн пазарене! Най-добре от сериозен, реномиран търговец с доказано добри практики и коректен към клиентите си.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *