В колко по-силна позиция са таблетите спрямо класическите мобилни РС? В не толкова колкото си мислите…

Laptop vs tablet

Таблетите буквално убиват традиционните РС нали? Може би да, а може би не. Въпреки обективното свиване на пазара за класически мобилни и настолни компютри, таблетите все още не могат да се похвалят с непоклатима доминация.

Наскоро компанията Parks Associates, занимаваща се с проучвания на масовия американски потребителски сегмент публикува интересни цифри в тази насока. Според тях през този празничен сезон по-малко домакинства в САЩ заявяват твърдото си намерение да закупят нов таблет като подарък за себе си или свои близки. През 2013 едва 29 процента от проследяваните 2500 домакинства за изявили подобно желание. За сравнение през миналата година този процент е бил 32.

Естествено подобна малка разлика в цифрите едва ли може да е особено притеснителна за производителите на таблетни устройства. Всъщност и през тази година трите водещи компании в този сегмент: Apple с техния iPad, Amazon с Kindle Fire и Samsung с гамата Galaxy запазват непроменени позициите си, заемайки челните три места в класациите за най-успешни продажби.
Microsoft обаче се намесва на четвърто място, макар и техния Surface да има по-скромен процент от пазара.

В същото време аналитиците прогнозират, че този за сега минимален спад в потребителския интерес може да се окаже началото на негативна тенденция за производителите на таблети.

Според представители на Parks Associates сред потребителите все още съществува сериозна доза колебание и ярко изразена динамика в предпочитанията при избора. „Много хора тръгват на пазар без ясна идея дали искат точно таблет или по-традиционно РС – по-конкретно лаптоп. Те са наясно, че и двете алтернативи са свързани с определени компромиси и когато са в магазина, буквално в последната минута променят нагласите си и си тръгват с класически мобилен компютър, а не с таблет“ обяснява Джон Барет – шеф на поделението за потребителски анализи на Parks Associates. Според него в крайна сметка натежават аргументи като комфорта на употреба, макар и с цената на известна жертва по отношение на компактните размери.

„Един от въпросите които задаваме на потребителите при нашите проучвания“ разказва Барет „е свързан с това с кое устройство биха се разделили най-лесно, без липсата му да се чувства прекалено силно. Таблетите обикновено не се класират много високо по тази скала на предпочитания“.

holiday-shopping-100160444-large

Данните на Parks Associates сочат, че между 60 и 70 процента от потребителите посочват, че трудно биха се разделили с техните смартфони и лаптопи. При таблетите този процент е едва 43.
В същото време интересно е предпочитанието заявено от много потребители към устройство от типа „две в едно“ което да работи еднакво добре и като таблет и като класически лаптоп. Проблема обаче е, че много малко от тях са готови да заплатят значително по-висока цена за подобен модел.
„Ако обаче могат да се сдобият с подобен хибрид на същата цена на която се продават и масовите ноутбук системи или таблети, това драстично променя нещата“ заключава Барет.

Анализаторите на Parks Associates съзират именно в това спасителен пояс за потъващата напоследък РС индустрия. „Пазара дава ясни индикации, че таблетите в момента изпълняват определена роля, но в същото време те създават и широк спектър от възможности за по-традиционно ориентираните РС производители, като Dell например.“ споделят Джон Барет.

Това разбира се не означава, че заплахата от страна на таблетите и другите модерни мобилни устройства за класическите РС е изчезнала – напротив. Тук говорим за потенциал от възможности, не за реална тенденция – въпроса е дали компаниите ангажирани с традиционният РС формат ще се възползват от тях или не.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *