Oculus Rift – има ли бъдеще виртуалната реалност?

maxresdefault

От появата на официалната (пазарно достъпна) версия на поредния опит за масова VR революция ни дели поне още една година, но споровете относно евентуалния успех (или провал) на този изключително интересен продукт вече текат с пълна сила.

Наименованието на проекта, стартирал като интересна идея, събрала над 16 милиона долара под формата на публично (crowd) финансиране през прословутия Kickstarter, съдържа интересен намек за ефекта, който той оказва върху потенциалната му публика. Oculus наистина успя за рекордно кратко време да създаде разрив (Rift) между хората, които гледат на него като вероятно първият успешен опит за създаване на комерсиално, VR (virtual reality) устройство и скептиците, които минути след като са надянали странните очила бързат да ги махнат за да…повърнат.

Факт е, че през годините станахме свидетели на десетки, дори стотици опити от страна на различни компании – и малки и по-големи, за създаване на VR технология, която да е едновременно достатъчно реалистична, практична (да се радва на добра поддръжка от страна на производителите на софтуер) и в същото време да е достъпна (или поне да не е разорително скъпа). Задачата разбира се дежурно беше усложнявана от допълнителни съображения, като компактни размери за съответното VR устройство (шлем), ергономичност, удобна, но не ограничаваща и в същото време достатъчно високоскоростна връзка с РС (осигуряващо рендването на 3D изображенията реализиращи симулацията), необходимост от механизъм и алгоритъм за прецизно следене движенията главата на потребителя и още куп неща.

Нищо чудно, че на фона на всичко това до момента всеки опит за комерсиализация на VR идеята включваше безкрайна серия от провали и нито един по-знаменателен и значим успех.

Oculus-Rift

Oculus обещава да промени това. Дори на настоящият етап на проекта, включващ ранни прототипи със стандартна резолюция, предназначени за разработчици и HD мостри, които разбира се също не са окончателни, Oculus Rift предлага изумително преживяване, което всички имали шанса да изпитат определят като най-добрата VR симулация, която са виждали до момента.

Реално Oculus не разчита на някаква супер иновативна и революционна технология. Устройството включва два дисплея – всеки с резолюция съответно 640 х 800 или 960 х 1080 пиксела в зависимост дали става дума за SD или HD версията. Те се управляват от специален софтуер осигуряващ самата 3D/VR симулация, в комбинация със специална система от датчици, следящи във всеки един момент движенията на главата на потребителя.

В окончателната си версия основните параметри на устройството вероятно няма да са много по различни – създателите му обещават по-скоро еволюционни подобрения от типа на дисплеи с по-висока резолюция, по-нисък сензорен лаг и още по-прецизна детекция на движенията.

Това което дава надежди, че Oculus няма да е поредната обречена VR идея е факта, че дори и на този стадий от разработването си, устройството получава доста солидна подкрепа – както от страна на редица игрални студия, така и от компании със значително влияние върху тенденциите във високо технологичната индустрия, като Valve и AMD. Да не споменаваме десетките влиятелни фигури от средите за гейм разработка, които се изказват ентусиазирано и активни подкрепят проекта Oculus от самият му старт: гейм дев легенди като Джон Кармак и Клиф Блезински, Дейвид Хелгесън (създател на популярния Unity 3D енджин) и други.

heres-what-happened-when-we-strapped-a-bunch-of-people-into-the-oculus-rift-virtual-reality-headset

Нещо повече – списъка с игрални заглавия, поддържащи уникалните възможности на Oculus Rift вече е доста внушителен и не престава да расте – при това имайте предвид факта, че продукта реално все още не се предлага на пазара официално.

Отделно амбициите на създателите му са големи – на отминалата неотдавна AMD APU13 конференция, Брендън Айрби – изпълнителен директор на компанията работеща върху Oculus Rift говори за бъдещи версии с 4K и дори 12К дисплеи, значително подобрени възможности за улавяне дори изражението на лицето на човека използващ VR шлема и много други смели идеи.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *