Kaveri: една нова AMD надежда?

SAMSUNG CSC

AMD изглеждат твърдо решени да изстискат максималното от временното преимущество пред Intel, което им дава избора на Microsoft и Sony да екипират конзолите си от ново поколение с чипове тяхно производство. След инициативата Mantle, на която компанията възлага големи надежди свързани с ускоряване производителността на гейм заглавията, които разчитат на нея, в рамките на провелата се преди дни APU13 конференция, компанията говори много и за още едно „тайно оръжие“ призвано да срази конкуренцията през идната година.

Става дума разбира се за Kaveri – първият по рода си „хетерогенен чип“. Питате се що за чудо е това ли? Става дума за микропроцесор с уникална архитектура, съвместяващ върху една силициева пластина централен и графичен процесор – нещо което разбира се не е кой знае колко революционна или нечувана до сега идея. Специфичното при Kaveri е именно неговата „хетерогенна“ природа – уникалното му проектиране позволява графичното и изчислителното ядро които той помещава да комуникират директно и което е по-важното да използват споделено наличната оперативна памет.

По традиционния модел за обмен на данни между централен и графичен процесор включва следната последователност от действия: първо централния (CPU) процесор извършва нужните калкулации, записва ги в системната памет и след това съобщава на графичния (GPU) процесор, че данните са обработени и готови за използване. След това GPU взима въпросните данни, копира ги в от основната в собствената си, видео памет, извършва на свой ред определена поредица от изчисления, след което извежда на екрана съответният резултат.

С новата HSA (Heterogeneous System Architecture – Хетерогенна Системна Архитектура), предложена от AMD този процес се съкращава и опростява драстично. Тъй като CPU и GPU модула на Kaveri използват едно и също RAM пространство за съхранение на данни, графичния процесор може да поеме нещата веднага след като централния процесор приключи със своите операции. Нещо повече – това дава възможност за избор на софтуера (респективно на неговия разработчик) по всяко време да реши дали да използва CPU или GPU модула за извършване на изчисленията които са му необходими.

Първият подобен чип – Kaveri ще работи с тактова честота от 3.7GHz и ще включва два модула: един CPU с четири ядра и един GPU използващ GCN 1.1 архитектура с 512 ядра и 8 изчислителни единици (CUs). Официалното търговско наименование на процесора ще е A10-7850K и макар за сега данни за цената му да липсват, вероятно той ще е по-евтин от конкурентните решения на Intel.

amd-apu-graphics-size-compared-to-intel-640x330

Проблема с прекрасната, нова HSA идея на AMD е, че тя изглежда много интересно и обещаващо на хартия. На практика обаче дали и доколко тя ще доведе до реален прираст в производителността на софтуера зависи изцяло от разработчиците и доколко те ще се възползват от тази технология; дали ще изберат да оптимизират създаваните от тях приложения така, че да разчитат на предимствата предлагани от HSA или не.
За сега AMD очевидно разчитат именно на това, акцентирайки върху факта, че Kavevi и чиповете от тази нова фамилия ще са изключително developer friendly ориентирани към разработчиците и улесняващи тяхната работа. Компанията се надява, че възможността за избор кой от двата модула ще извършват необходимите изчисления ще намали преднината на Intel при пряко сравнение CPU срещу CPU, посредством прехвърляне на една част (или по-голяма част) от тях върху бързия GPU модул на чипа.

За сега обаче всичко това са само красиви пожелания, които трудно ще успеят да се сбъднат, най-вече поради доста скромния пазарен дял на AMD в момента. Скромното пазарно присъствие на компанията намалява шансовете достатъчно много на брой разработчици да изберат да оптимизират продуктите си за тяхната нова архитектура – проблем с който вероятно ще се сблъска и обещаващия, но нишов по природа и замисъл API Mantle.

Дори присъствието на AMD чипове в новите PS4 и Xbox One едва ли ще промени драстично ситуацията, тъй като все още не е известно дали процесорите на които разчитат двете конзоли от ново поколение използват HSA архитектура или не. Дори и да се окаже, че говорим за сродни на Kaveri продукти, ефекта върху гейм индустрията пак ще е доста ограничен – вероятно до кръга от платформено ексклузивни заглавия, създавани конкретно за една от двете конзоли.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *