PlayStation 4 срещу Xbox One: хардуерният сблъсък на титаните

323982-xbox-one-vs-playstation-4-upcoming-consoles-compared

За пръв път от доста време насам, конзолите от следващо поколение подлежат на пряко сравнение. Докато през всяка от предходните генерации, хардуера на който разчитаха платформите на двамата ключови играчи – Microsoft и Sony беше коренно различен, правен по поръчка за всяка от конзолите, този път нещата стоят по друг начин.

Базирани на до голяма степен идентична x86 AMD архитектура, Xbox One и PlayStation 4 на практика са ни повече ни по-малко класически РС системи, което отваря широко вратите за директно сравнение помежду им: както по отношение на чисто техническите параметри на двете платформи, така и като реална гейм производителност.

Един бърз поглед в това отношение веднага показва солидното превъзходство на PlayStation 4, чийто хардуер (поне на хартия) е с около 50% по-мощен от този на конкурента Xbox One. Дали е така и на практика обаче?

Процесорът
Докато при отиващата си конзолна генерация, централният процесор на който разчитаха съответно Xbox 360 и PlayStation 3 беше коренно различен – и като архитектура и като производителност и като параметри, новото поколение разчита на практически един и също чип. Става дума за 8 ядрено Jaguar ядро, разработено от AMD, интегриращо върху една, единствена 28 нанометрова, силициева пластина централен и графичен процесор от фамилията Radeon 7000.

tn_image-1378370596739552

Реално и Xbox One, и PS4 разчитат на тази SoC (system on a chip – система върху чип) или APU (Accelerated processing unit), но в конзолата на Microsoft тя работи с малко по-висока тактова честота – 1.75 GHz срещу 1.6GHz при PS4.

Иначе архитектурата Jaguar не е нищо особено. Тя е същата, която използват чиповете Kabini и Temash, които AMD разработи за използване в лаптопи и таблети и е аналог на добре известната Bay Trail платформа на Intel. Наличието на осем процесорни ядра обаче е добра новина, тъй като обещава стабилен мултитаскинг – функция с особено значение за конзоли, които възнамеряват да предложат доста по-комплексни възможности за мултимедийно развлечение, освен гейминга (който се подразбира).

Особено ключова е тази опция за Xbox One, която както е известно използва две операционни системи едновременно, работещи успоредно.

Накратко по тази точка драстични разлики в производителността едва ли могат да се очакват, освен ако Microsoft решат да се придържат към първоначалните си намерения и разрешат на разработчиците да използват само шест от наличните осем Jaguar ядра. Ако в окончателната си версия Xbox One има това ограничение, PlayStation 4 може да получи известно предимство.

Графика
Тук обаче разликите вече стават по-сериозни. Докато Xbox One разчита на видео ядро от нисък клас (Bonaire), аналог на Radeon HD 7790, PlayStation 4 разполага с доста по-мощно решение от фамилията Pitcairn, аналог на HD 7870.
В цифрово изражение това означава 768 шейдърни процесора за Xbox One и 1152 за PlayStation 4 т.е. с около 50% повече за конзолата на Sony.

0J751ov

Иначе казано – поне от гледна точка на чисто техническите спецификации на двете конзоли, PS4 би следвало да осигурява с около 50% по-висока производителност от Xbox One. Конзолата на Microsoft губи и от факта, че приблизително 10% от графичната й мощ ще е резервирана за изпълнение на функции свързани с Kinect.

Оперативна памет
По този параграф нещата стават дори още по-драматични. Макар, че и двете конзоли ще използват еднакво количество RAM (8GB), PS4 разчита на супер бърза GDDR5 памет (с тактова честота от 5500MHz), докато Xbox One използва обикновена DDR3 RAM с честота от 2133MHz. С други думи пропускателният капацитет на паметта при PS4 е значително по-висок (176GB/sec), отколкото при Xbox One (68.3GB/sec).

На практика?
Да, това е интересният въпрос нали? Дали всички тези разлики „на хартия“ имат някакво отражение върху реалната гейм производителност на двете конзоли и ако да какво точно?

На този етап разбира се е трудно да се отсъди категорично в полза на една от двете платформи. Първо защото и Xbox One и PlayStation 4 все още не са официално налични на пазара. Респективно липсват достатъчно на брой мултиплатформени заглавия, които да послужат като база за сравнение на производителността.

Въпреки това изолирани доказателства, че разлика има вече са налични. Новият Battlefield 4 например работи с резолюция от 1600 х 900 във версията си за PS4 и едва на 1280 х 720 във варианта за Xbox One. Това ясно показва, че конзолата на Sony все пак има хардуерно преимущество пред конкурента си.

ps4-system-board-wired-640x428

При други заглавия обаче – като например Need for Speed Rivals видима и геймплейна разлика просто няма.

Вероятно в крайна сметка всичко ще се сведе най-вече до това как различните разработчици боравят с хардуера на всяка от двете конзоли. Ексклузивните игрални заглавия, разработвани от in house (вътрешни) студия, като Naughty Dog със сигурност ще направят всички възможно, за да се възползват максимално от хардуерните преимущества на PS4.
Повечето мултиплатформени заглавия обаче едва ли ще демонстрират видими или драстични разлики върху двете конзоли – най-малкото защото това би се изтълкувало като опит да се даде предимство на една от тях, а това сами разбирате никак не би било добре за бизнеса.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *