Acer: адаптирай се или умри!

acer-aspire-series

Понякога евтиното излиза скъпо – това е урок, който един от водещите (доскоро) РС производители в света Acer научиха по-трудния начин. Пазарният Wintel модел, свързан с производство и предлагане на атрактивно евтини портативни компютри извел компанията до престижното второ място в световната ранглиста на РС доставчиците, днес буквално погребва кампанията.

Преориентацията на пазара към мобилни устройства от ново поколение (най-вече смартфони и таблет) успя за в рекордно кратки срокове да срине някога печелившия компютърен бизнес на Acer. През последните няколко отчетни периода компанията бележи непрекъснати загуби и разочароващите резултати от това не закъсняха – през миналата седмица изпълнителният директор на Acer подаде оставка, а от корпорацията обявиха, че планират 7 процентни съкращения на работната сила .

В същото време от Acer усилено търсят нова стратегия за бъдещо развитие, която да спаси бизнеса й и една от възможностите които се обмисля сериозно е преориентация от евтини, към премиум (елитни, скъпи) продукти.

През годините ниските цени бяха едно от основните оръжия на Acer в конкурентната борба. Техните Icona W4 8 инчови Windows 8.1 таблети например се предлагаха за около 330 долара, а Iconia B моделите, базирани на Android за около 130. Агресивното ценообразуване безспорно имаше ефект и помогна на компанията да се задържи „над водата“, но в същото време отражението му върху приходите беше катастрофално.

В същото време няколкото опита в сегмента за по-скъпа техника, като например страхотния Aspire S7 – модерен ултрабук с алуминиево шаси и цена от около 1200 долара се посрещна сравнително добре от публиката. Това навежда Acer на мисълта, че може би преориентацията към по-скъпи и качествени продукти е ход в правилна посока.

Това разбира се може да спре бавното и мъчително декапитализиране на компанията, но едва ли ще доведе до значителен ръст на драматично намалелият й пазарен дял. За целта Acer трябва да помислят за допълнителна стратегия – нещо в духа на Lenovo с тяхното агресивно навлизане на пазарите в развиващите се страни или Dell/HP с техните цялостни решения за бизнеса в това число доставка на хардуер, услуги и поддръжка.

Отличен пример в това отношение е другият тайвански гигант – Asustek, които също пострадаха доста от непрекъснато свиващите се РС продажби. Но техният непрекъснат стремеж към иновации, гъвкава пазарна политика и демонстрирано желание за експериментиране с нови технологии и концепции, им осигури завидно място в съвременният високо технологичен свят на жестока конкуренция.

Така, че за момента пред Acer стои един нов и същевременно стар като света въпрос: „Ще се адаптира ли компанията към драматичните промени в условията на пазарната среда и ще оцелее ли или няма да съумее и просто ще отпадне от конкурентната борба?“

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *