Още един таблет. Е, и?

image

По-късно тази вечер (в нашия часови пояс) и рано сутринта (калифорнийско време) Apple ще анонсират новия си (или май е по-добре да кажа поредният си) iPad.

Не беше толкова отдавна, когато подобно събитие беше Event с главно Е. Очаквано с нетърпение от фенове, анализатори и журналисти, широко отразявано и дискутирано, а не рядко и променящо драстично „правилата на играта” в хай тек сегмента.

Днес обаче такива събития (без главно С) са както се казва „под път и над път”.
И лично моето мнение  е, че е въпрос единствено на време те да престанат да бъдат толкова натруфено официални и настояващи да генерират новинарски buzz дори когато очевидно основания за такъв просто няма.

Защото виждате ли – когато през 2009 Apple пуснаха първата генерация iPad той беше – хайде да не стигам до там да го нарека революция, понеже все пак Джобс и компания не изобретиха таблета от нулата – но беше „Събитие” с голямо „С”.
Той беше нов, лъскав, идеен и (относително) оригинален – поне от гледна точка на интерфейсна концепция и дизайн.
И спор няма – промени лицето на индустрията (а в частност и света) за винаги.

2fa60839dd75ef46777bcdd06f3142d08d12147f_large

Днес обаче нови таблети излизат всеки ден. Повечето от тях с толкова отчайващо минорни и скучни подобрения спрямо предшествениците си, че дори не заслужават бележка под линия – какво остава за full scale новинарско отразяване.

Нещо повече – по данни на анализаторите от DigiTimes, през последната една година жизненият цикъл на едно подобно устройство (попадащо в клас „потребителска електроника) се е съкратил точно два пъти и понастоящем е….три месеца!

Да точно така – цифрите ясно сочат, че повечето подобни дивайси реално престояват във фокуса на потребителските желания за не повече от 90 дни – след което просто се заменят със следващият модел.
В българския език има доста точно наименование на този „феномен”: ширпотреба.

Да, от удивителни нови, революционни и вълнуващи мобилните устройства днес са чисто и просто ширпотреба.
Пазарът е буквално наводнен с тях, цените им падат с всеки изминал ден, а с тях и генерираният „УОУ!” фактор.

Междувременно довчерашните идейни двигатели на този сегмент, пионерски компании, които тласкаха гаджет индустрията напред (кхъм, Apple, кхъм) ясно показват признаци на креативно изчерпване и през последните две години (да се чете след ненавременната смърт на непрежалимия Стийв Джобс) сякаш я карат по инерция. Дори бих стигнал по-далеч – все по-натрапчиво изглежда, че тъпчат на едно място.

picture-1

Какво ни подсказва всичко това?
Едновременно много и нищо. Няма как на фона на тези разсъждения да не направим паралел с не чак толкова отдавнашни пазарни супер хитове, като музикалния плейър iPod и нетбук системите. Те имаха своите 5 секунди слава и за момент бяха „the next best thing”. Но уви само за момент. Днес, по-малко от едно десетилетие по-късно вече никой не си спомня за нетбуците или iPod. Всички те бяха удавени, отнесени от надигаща се смартфон/таблет вълна.

Дали обаче не наближава вече времето в което смартфоните и таблетите ще са следващите нетбуци и iPod-и?
Това разбира се само времето ще покаже, но истината е, че с всеки следващ „мега” анонс на поредния Apple i-дивайс, достоен единствено за дебелашките шегички на Джими Кимел, бавно, но сигурно ни приближава именно до една такава възможна развръзка.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *