To G-Sync or not to G-Sync: ще променят ли Nvidia (отново) света на РС гейминга?

null
Точно, когато смятах, че съвременните РС графични технологии вече няма с какво ново да ме изненадат, Nvidia ме опровергаха. Факт е, че точно тук и преди по-малко от две седмици писах, че в този сегмент от пазара през последните няколко години сме свидетели по-скоро на еволюционни, а не революционни стъпки напред. Принципно нови архитектури като цяло липсват, а последните “next gen” иновации, като Nvidia 3D Vision и ATI/AMD Eyfinity видяхме някъде в периода 2008/2009 година.

Миналия петък обаче, Nvidia хвърлиха доста интересна технологична бомба, по време на организираното от компанията The Way Its Meant to be Played събитие. Анонсираната от тях G-Sync концепция има потенциала да промени света на РС видео игрите по изумителен нов начин, сравним с прехода към HD резолюции и 3D.

Защо ни е G-Sync?
Днес вероятно всеки РС геймър може да ви разясни какви са технологичните аргументи зад тезата за „Магическите 60 кадъра в секунда”.
Идеята тук е, че видео картата с която разполага системата ви трябва да ви гарантира грубо около 60 fps при избраната от вас разделителна способност, за да ви осигури максимално добро от визуална гледна точка игрално преживяване.

По принцип видео картата ви е способна да генерира (рендърира) определен брой кадри в секунда. Мониторът ви от своя страна пък следва да ги визуализира с фиксирана скорост, определена от показател известен като „честота на опресняване”. Тя се измерва в Херци (Hz) и за съвременните LCD/TFT дисплеи обикновено е 60 Hz.

 null

Когато комбинацията „дисплей/видео карта” с които разполагате работи в синхрон т.е. няма разминаване между броя кадри за секунда, които картата генерира и броя кадри за секунда, които екрана изобразява играта се движи плавно и говорим за максимално добро игрално преживяване.

Проблемът обаче е, че в действителност подобно „съвпадение” е изключително рядко. Разминаванията идват от там, че броят кадри за секунда, които генерират видео картите често варира в доста широки граници (от 30 до 80 fps), a честотата на опресняване на мониторите е фиксирана величина (обикновено 60 Hz).

В случаите когато е налице десинхронизация това което виждате на екрана са неприятни трептения или линии които преминават по вертикала му (тъй като синхронизиране на изображението се извършва вертикално).

Единственото възможно решение на този проблем е използването на опция с която разполагат графичните драйвери на всички съвременни видео решения. Тя е известна като V-Sync (от вертикална синхронизация), а принципа й на действие е сравнително елементарен: когато е включена принуждава видео картата ви да се „съобразява” с фиксирания лимит за опресняване на дисплея ви. Иначе казано – дори вашето видео решение да е способно да изобразява повече от 60 кадъра в секунда, V-Sync опцията му забранява да го прави и го принуждава „да изчаква” монитора.

В общия случай активирането на V-Sync опцията помага, но само до някъде защото то не решава проблема с динамичната вариация в броя кадри, които графичната карта генерира. Макар, че осигурява (поне на теория) синхронизация по вертикала, дефекти в изображението все пак се забелязват – особено когато имаме движение по хоризонтала в 3D заглавие (примерно героят ви рязко се завърта вляво или вдясно).

G-Sync – какво предлагат Nvidia?
Макар да е доста сложна от инженерна гледна точка, принципа на действие на технологията представена от Nvidia всъщност е доста елементарен. Тя предлага да премахне проблема с десинхронизацията, като динамично коригира честотата на опресняване на дисплея, в зависимост от вариациите в броя кадри за секунда, които генерира видео картата.
Това ще се постигне с помощта на специален G-Sync модул, който ще трябва да се интегрира в РС дисплеите от следващо поколение, но вероятно е въпрос на време и да се появи под формата на самостоятелно решение, което да се включва между изхода на графичната карта и видео входа на дисплея, като допълнителен адаптер.

 null

Тъй като G-Sync ще следи монитор и видео винаги да са в динамичен синхрон, това означава, че дори при сравнително скромен брой (по съвременните стандарти) кадри за секунда от порядъка на 30-40 fps ще можете да получите отлично игрално преживяване от визуална гледна точка.

Естествено ако решите да инвестирате в G-Sync дисплей с честота на опресняване от 120 и повече херца резултата ще е още по-добър.

G-Sync – цена и потенциални проблеми.
Разбира се тук въпроса за цената е ключов. С колко точно ще се оскъпи производството на дисплеи от следващо поколение, ако към тях се добави G-Sync? Nvidia за сега не отговарят с точност, но очакваната себестойност на модула ще е около 70-80 евро/долара. Цената на дисплея – прототип с помощта на който бяха демонстрирани възможностите на технологията (Asus VG248QE) вероятно ще е около 399 долара.

Факт – не са малко пари, но не забравяйте, че дори сравнително евтино графично решение от класа на GeForce GTX 760 в комбинация с G-Sync дисплей ще може да ви гарантира страхотно игрално преживяване при скорост от около 30-40 кадъра в секунда – трудно постижима задача за масовите в момента LCD монитори.

Все пак някаква разумна граница за приемливо ниво на синхронизация ще има – ако говорим за 5-10 кадъра за секунда разминаване няма да има, но играта ви пак ще изглежда като слайдшоу.
Няма яснота и по отношение на потенциалния дългосрочен ефект върху живота на един G-Sync дисплей – при положение, че говорим за модул, който непрестанно ще коригира честотата му на опресняване отражение несъмнено ще има въпроса е какво точно?

gsync-module

Освен това имайте предвид, че когато се появи официално на пазара в края на тази или началото на следващата година, G-Sync технологията ще е съвместима само с видео решенията на Nvidia и то тези от шеста и седма генерация (GTX TITAN, GTX 780, GTX 770, GTX 760, GTX 690, GTX 680, GTX 670, GTX 660 Ti, GTX 660, GTX 650 Ti Boost).

Така, че говорим за технология с несъмнен потенциал, но и с някой важни неизвестни около себе си. И от Nvidia зависи да го реализират по максимално добър начин. Ако го направят G-Sync има всички необходими предпоставки да промени за винаги света на РС видео игрите.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *