PlayStation 4 и Xbox One: DRM обещания и DRM разочарования

null

С анонса на гейм конзолите от нова генерация дойде и една нова надежда за милионите PlayStation и Xbox фенове по света. Тя беше свързана с щедрите обещания на Sony и Microsoft за постепенно откъсване от вече доста архаичния модел за разпространение на игрални заглавия под формата на физически копия (записани върху оптичен носител) и постепенен преход към доста по-модерната дигитална дистрибуция.

Реално с тази заявка нито една от двете водещи гейм корпорации не „открива топлата вода”. РС геймърите отдавна вече свикнаха с удобството на услуги, като Steam, Origin, Uplay, GOG и други. В това разбира се няма нищо изненадващо, предвид на неустоимата комбинация от комфорт (всички игри са буквално на един клик разстояние) и конкурентни цени (дължащи се на по-ниските разходи за разпространение), които те предлагат.

Големият въпрос тук обаче е доколко офертата, която смятат да предложат новите Xbox One и PlayStation 4 се покрива с това, което сървиси като Steam предлагат от вече доста години? Още по време на официалния анонс на новата си конзола, Microsoft предизвика доста противоречиви отзиви с деклариралите си за буквално драконовски мерки за копирайт протекция (DRM). Те включваха изискване за постоянна връзка към интернет, периодична реиндентификация на играта през определен период от време, отсъствие на опция за споделяне на едно и също копие от дадено гейм заглавие и на практика изключване на възможността за препродажба на вече притежаван игрален продукт „на втора ръка”.

Естествено Sony реагираха светкавично и побързаха да се възползват от слабостите в тезата на основния си конкурент. По време на анонса на PlayStation 4 те на практика заявиха, че в това отношение тяхната нова конзола ще е всичко онова, което Xbox One не е: че ще позволява споделяне на едно копие от игра между няколко потребители, че няма да поставя пречки през second hand пазара и че няма да задължава играчите да са винаги онлайн.

null

От Е3 обаче изтече доста време и с наближаване датите за официалните пазарни дебюти на двете нови платформи, нещата по отношение на противоречивите DRM мерки се променят все повече.
Първо Microsoft ревизираха сериозно позицията си по темата, заявявайки, че все пак ще осигурят опция за споделено използване на едно и също гейм копие, стига за целта всеки от играчите, да разполага с отделен акаунт.
Отпаднаха и доста от ограниченият за препродажба, но само на така наречените „hard” (физически) копия от игрите, при които на практика се запазва съществуващото и в момента статукво.

И двете конзоли обаче все така ще изискват постоянна връзка към интернет за първоначална активация на съответните новозакупени игрални заглавия. Изискването за периодично реактивиране също отпадна, но неяснотите около политиката за препродажба на притежавани от играчите дититални копия останаха да висят недоуточнени.

В светлината на тези факти вероятно и с появата на Xbox One и PlayStation 4 ситуацията в конзолния сегмент няма да се промени драстично или поне няма да се промени веднага. Докато не мине известно време и не се изчистят проблемите по отношение на опциите за дигитална дистрибуция, конзолните геймъри вероятно ще трябва да се придържат към добрите, стари физически копия на желаните от тях игри. За разлика от РС геймърите, много от които през последните години буквално забравиха откъде точно се отваря tray-а на оптичното устройство в техния компютър.

Author: Драгомир Дончев

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *