Пиратството: кой е кокошката и кой – яйцето в една от най-големите и неразрешени дилеми на цифровия век?

1

През последните няколко години големите развлекателни компании си намериха изключително удобна жертва в лицето на така наречените „софтуерни пирати”. Така за всеки свой неуспех те имат готово извинение: пиратството.

Но много от потребителите са наясно, че тук става дума именно за извинение и нищо повече.

Неотдавна един нов сайт на име http://piracydata.org/ публикува някои доста интересни цифри, които доказват това по доста категоричен начин.

Цитираните от http://piracydata.org/ данни сочат, че първите десет заглавия в класацията за най-често пиратствани филми са и най-трудните за закупуване или наемане онлайн.

Нещо повече – една много голяма част от тях се намират в един много специфичен период от дистрибутивния цикъл на този вид продукти: макар премиерите им да са се състояли през текущата година, нито един от тях вече не се прожектира в киносалоните по света и единственият начин човек да се сдобие с него е да го закупи записан върху оптичен носител (т.е. под формата на така нареченото „hard copy”).

2

Проблемът тук е повече от очевиден и не от вчера. През последните години видяхме много активни и добре финансирани кампании подети от големите ентъртейнмънт компании, чиято крайна цел беше ограничаване на пиратството. Мерките в тях обаче бяха насочени най-вече срещу така наречените торент тракъри (сайтове за споделяне на файлове) и отделни потребители.

В същото време, филмовата индустрия почти не демонстрира склонност към еволюция и желание за промяна на съществуващия и по всеобщо мнение все по неадекватен на съвременните дигитални реалности пазарен модел.

Дори и днес, когато поточното цифрово предаване на мултимедия (така нареченият стрийминг) е сред най-популярните уеб услуги, предоставяни от изключително успешни сайтове като Netflix и Holo, филмовите гиганти упорито отказват да признаят някои неоспорими факти от действителността.

Бумът на мобилните устройства например, голяма част, от които изобщо не разполагат с опции за четене на оптични медии, което прави традиционния модел на DVD разпространение да изглежда меко казано архаичен и изживял времето си.

3

Липсата на алтернативи за достъп до едно или друго филмово заглавие след края на премиерния му цикъл в киносалоните също е причина потребителите да се обръщат към торент сайтовете.

На финала повечето съвременни мейнстрийм кино продукции, обикновено се гледат най-много по веднъж и зрителите не са склонни да се разделят с 15-20 долара за покупка на хард копие.

И докато за последните няколко години гейм индустрията, макар бавно и тромаво, но все пак да показва някакво желание за промяна и съобразяване с новите тенденции на пазара, кино производителите упорито се съпротивляват, отказвайки да видят очевидното: че ако не предложат реална, достъпна алтернатива на потребителите си, те ще продължат масово да се обръщат към торент тракърите за това, което чисто и просто им се отказва.

Author: Иван Михайлов

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *