"The battle for HD is over. The battle for 4K is about to begin…”

Да, на този етап вече няма място за съмнение – следващата голяма стъпка напред във визуалните технологии ще са така наречените Ultra High Definition резолюции или както са по-масово известни – 4К.

Макар големите ТВ панели, предлагащи подобна разделителна способност да са все още разорително скъпи и далеч от масовия потребител, много компании вече предлагат 4К дисплеи с по-скромен диагонал.

В това отношение преходът от Full HD към UHD повтаря еволюционните стъпки на преминаване от стандартни, към високи резолюции – първо при РС мониторите, по-късно и при големите ТВ дисплеи.

Както често става през последните години, една от първите птички в новата 4К пролет беше дело на Apple, които дори притежават специална, регистрирана търговска марка, подчертаваща факта, че съответното устройство използва дисплей с висока пикселна плътност – Retina дисплей.

Днес обаче Apple вече далеч не са единствените на пазара, предлагащи мобилни устройства с 4К екрани – повечето от водещите производители в ноутбук сегмента имат подобни модели в продуктовата си гама.

Някои от предимствата на UHD резолюциите са видими веднага – при един и същ размер на екрана, удвоената разделителна способност осигурява значително по-голяма работна площ, което за някой вид РС задачи (обработка на видео и цифрови изображения, предпечат и други) може да е от критично значение.

Както всяка друга модерна технология обаче, 4К има и тъмна страна и тя е свързана с два основни фактора: по-сериозните изисквания по отношение на микропроцесорната мощ необходима за обработката и възпроизвеждането на UHD съдържание и респективно значителното увеличение на нуждата от обем за съхранението му.

И докато съвременните централни и графични процесори са способни да се справят сравнително добре с декодирането на 4К видео, не така стои въпроса с другият ключов дял от ентъртейнмънт индустрията – видео игрите.

Тестовете например показват, че за да получите приличен брой кадри за секунда при UHD резолюции ще са ви нужни поне две доста скъпи видео карти от класа на Nvidia GeForce GTX 780 или AMD Radeon HD 7970 работещи в SLI или CrossFire конфигурация.

Не е за пренебрегване и друг важен момент – обемът дисково пространство, което ще изискват игралните заглавия от следващо поколение. Дори ранен PlayStation 4, Full HD ексклузив, като Killzone: Shadow Fall ще тежи внушителните 50 гигабайта, а с прехода към истински 4К гейм проекти тези изисквания ще растат експоненциално.

На фона на всичко това можем да заключим следното: да, за 4К съдържание е още сравнително рано да се говори, но това не означава, че масовото разпространение на този стандарт е прекалено далеч напред в бъдещето.

Следващата генерация РС графичен хардуер вече чука на вратата, а тя почти сигурно ще предложи значителен ръст в производителността на по-достъпна цена. В същото време, нови продукти, предлагащи модерните и изкушаващи 4К резолюции излизат всеки ден – ноутбук системи, РС монитори, ТВ панели.

Въпрос на време е да видим и първите 4К филмови заглавия.

И независимо от това дали смятате още сега да се метнете на борда на набиращия скорост UHD влак, добре е когато обмисляте евентуални опции за ъпгрейд или покупка на нова РС система да имате предвид, че за да сте готови за бъдещето е добре да инвестирате в максимално голям обем дисково пространство и колкото се може по-сериозен графичен хардуер.

Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *