РС-тата винаги ще са по-бързи от конзолите! True or false?

Миналата седмица създателят на Nvidia Shield разбуни духовете в уеб с едно доста крайно изказване. В него той твърди, че конзолите нямат шанс да изпреварят РС платформата – нито сега, със задаващите се Xbox One и PlayStation 4 на хоризонта, нито за в бъдеще.

Естествено както често става с подобни екстремни изявления, думите на Тони Тамаси бързо разделиха световната геймърска общност, наливайки нова доза масло в огъня на отдавна тлеещият конфликт PC vs. Конзоли.

Истината е, че в изказването на Тамаси има солидна доза истина – при това подкрепена от обективни аргументи. Човекът например съвсем правилно посочва, че само Nvidia „наливат” годишно близо 1.5 милиарда долара в така наречените „research and development” – проучване и развитие на графичните технологии. При среден жизнен цикъл на една конзолна платформа между 5 и 8 години (време, през което най-общо казано конзолите, известни с фиксирания си хардуер стоят на едно място), това са грубо между 7.5 и 12 милиарда долара инвестиции в развитие.

За никого не е тайна, че през годините основната движеща сила на гейминг еволюцията винаги и неизменно са били РС технологиите. Да, безспорно на един или друг етап те са били внедрявани и в конзолния хардуер, но при всички случаи, техният дебют е бил на добрата, стара компютърна сцена.

Негласно признание към това е и фактът, че някои от най-популярните конзоли през последното десетилетие се базират почти изцяло на РС архитектура. Първият Xbox на Microsoft например си беше практически компютър, маскиран като конзола. Отиващите си вече Xbox 360 и PlayStation 3 използваха много generic РС компоненти (основно графични процесори, памет, твърди дискове), а задаващите се техни наследници в лицето на Xbox One и PlayStation 4 са си чисти компютри в екзотична опаковка и честно казано не се стараят много и да го крият.

И докато при предходния конзолен цикъл, Xbox 360 и особено PlayStation 3 имаха известно предимство пред масовите РС от гледна точка на груба производителност, то днес нещата не стоят по този начин.

Да, и двете бъдещи конзолни платформи обещават повишена скорост спрямо предходното поколение хардуер, но в същото време очевидно ще предложат сходна или по-скромна производителност от тази на масово достъпните игрални РС.

Тук в полза на конзолите се намесва един немаловажен аргумент – тяхната цена. Поддръжниците на конзолната кауза съвсем правилно отбелязват, че Xbox Onе и PlayStation 4 ще се предлагат за около 400-500 евро, което привидно изглежда по-изгодно от цената на типично, домашно РС с актуални характеристики.

Моментът, който се премълчава в подобни случаи, е разликата в цените на игралните заглавия, предназначени съответно за РС и конзоли.

При равни други условия, един конзолен геймър например ще трябва да заплати между 60 и 80 лв за РС игра и между 100 и 120 лв ако иска да се сдобия с конзолната версия на същото заглавие – разлика, която може да изглежда сравнително скромна, но единствено в краткосрочен план.

Прибавете към това и значително по-добре развития и либерален пазар за игри „втора ръка” който предлага РС платформата, наличието на услуги Steam и Origin и привидно изгодната ценова преднина на конзолите изведнъж не изглежда толкова привлекателна.

Задаващите се SteamBox и SteamOS също имат потенциала да наклонят везните по посока на добрата, стара РС платформа, предлагайки повече гъвкавост при първоначалната цена на придобиване и за разлика от конзолите – възможност за последващо разширение и ъпгрейд.

Нищо чудно, че Nvidia работят активно заедно с Valve за реализация на SteamOS/SteamBox проекта – след като изгуби съревнованието с най-големия си конкурент AMD и при двете конзоли от следващо поколение, компанията определено се нуждае от алтернатива и за щастие на всички РС геймъри това вероятно ще се окаже именно предпочитаната от тях игрална платформа.

Author: admin

Share This Post On

Submit a Comment

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *